Tuesday, October 18, 2011
Perkembangan Nasionalisme
Tahap I:
1. Merupakan gerakan dakyah 宣传运动
2. dipimpin oleh Jose Rizal yang berpengaruh kuat
3. disokong oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat
4. Menuntut supaya Filipina dijadikan wilayah Sepanyol, diberikan hak yang sama seperti bangsa Sepanyol, dan diberikan kebebasan bersuara.
- 他们要和西班牙人平起平坐 [uhhh.....
p.s: 当时菲律宾是在西班牙管辖的地区
5. Tuntutan mereka kurang mendapat tindak balas Sepanyol
6. Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina
* untuk mendesak kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial.
7. Sepanyol berasa terancam, 因此Jose Rizal ditangkap dan di buang negeri ke Dapitan
8. 到最后Jose Rizal dikenakan hukuman
- 西班牙指他terlibat dalam gerakan pemberontakan
虽然这个gerakan dakyah结束了, 但是更厉害的才要开始
Tahap II:
1. Andres Bonifacio menubuhkan Katipunan [卡迪不难... 啦啦啦
- Katipunan的成立memulakan pertentangan secara radikal
2. Matlamat:
- menyatukan bangsa Filpina
- mencapai kemerdekaan melalui revolusi 革命
3. menggunakan media cetak untuk menyebarkan fahaman revolusi
4. Kalayan merupakan akhbar rasmi Katipunan
5. melancarkan revolusi bersenjata pada 1896, tetapi gagal
6. Bonifacio在1897年被Emilio Auinaldo hukum mati后, Katipunan就越来越弱了
7. Aguinaldo 和美国合作成功mengusir Sepanyol, 但是从此开始了penguassan U.S. terhadap Filipina
8. Aguinaldo在1899年宣布Filipina独立但是tidak disahkan oleh U.S.
9. Revolusi diteruskan sehingga Aguinaldo ditangkap pada tahun 1901.
10. Amerika terpaksa mebenarkan penubuhan parti0parti politik sederhana.
11. Sergio Osmena dilantik mengetuai Dewan Perhimpunan apabila partinya, Parti Nasional memenangi pilihan raya pada tahun 1907
* 然而, 菲律宾在1930年才独立.
=======================
Additional Info:
Tahap I是没有menuntut kemerdekaan的
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Indonesia
Tahap I
1. Para nasionalis memberi sepnuh tumpuan terhadap isu-isu pendidikan
2. 他们认为只有教育可以改变当地人的命运
3. 比如Raden Adjeng Kartini 很努力的memajukan pendidikan untuk wanita
- 他的作品Karyanya Habis Gelap Terbitlah Terang & Penulisan Seorang Puteri Jawa
- 成功mendedahkan kemunduran rakyat dan penindasan oleh penjajah Belanda
- memberi inspirasi kepada pejuang-pejuang
4. Muhammadiyah >> pertubuhan terpenting pada tahap I
- menyebarkan Islam yang sebenar
- menghindari ancama sekularisme Barat serta agama Kristian
- 建立了很多学校, klinik 还有回教堂
Tahap II
1. Parti-parti Radikal sperti
a. Sarekat Islam (SI) [不是S.I. unit = =]
b. Parti Komunis Indonesia (PKI) [Komunis当时在很多个地方都有
c. Parti Nasional Indonesia (PNI)
- 这些parti menuntut kemerdekaan
2. 其中Soekarno是一个很有名的领导者
- ketua PNI
- 很具有影响力
- pejuang yang radikal
- 过后成为印尼的第一任Presiden
3. 在Soekarno成为Presiden之前, 他曾经因为perjuangannya而被抓, PNI也diharam
============================
IndoChina [lebih tertumpu di Vietnam]
Tahap 1:
1. Bangsawan & pegawai Mandarin
- memperjuangkan pemulihan sistem pemerintahan beraja
- 毕竟人家之前是受人敬仰的, 现在却什么都不是, 所以当然会要夺回自己的东西咯
2. Golongan Menengah Berpendidikan Barat
- memperjuangkan pendidikan Barat
** Phan Boi Chau
- memimpin satu gerakan revolusi [tetapi gagal
- menubuhkan VietNam Quang Phu Hoi (VNQPH)
- melancarkan pemberontakan di Tongkin
- melancarkan gerakan dakyah di Vietnam
到最后他的下场是被关入监牢, VNQPH diharamkan
由于这些parti sederhana无法得到法国的合作, 所以就有了gerakan nasionalisme yang lebih radikal.
Tahap II:
1. Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD), Parti Komunis Vietnam (PKV)
- Perancis杀了VNQDD的领导者包括Nguyen Thai Hoc
- Ho Chin Minh, pemimpin PKV因此melarikan diri ke Hong Kong
2. 因为Perancis的sikap keras, gerakan nasionalisme又变回sederehana了 (通过pimpinan Maharaja Bao Dai
===========================
Burma
Tahap I
1. Golongan sami Buddha menubuhkan Persatuan Belia Buddha [PBB]
- untuk mengekalkan tradisi Buddha
- untuk memajukan pendidikan
- menggunakan Isu Kasut untuk membangkitkan semangat nasionalisme
**Isu Kasut**
>>英国人穿着鞋进入Burma的kuil Buddha
2. PBB dipimpin oleh U Ba Pe
3. Pemimpin PBB 过后menubuhkan Majlis Persatuan Am Kesatuan-kesatuan Burma
Tahap II
1. Laporan Montagu-Chelsford
- menyatakan Burma belum sedia untuk memerintah sendiri
2. 1920, Revolusi Pelajar
- menuntut pertubuhan sebuah universiti
3. Gerakan golongan sami Buddha melalui Majlis Am Sangha Sametggi
- mencetuskan Pemberontakan Saya San
4. Liga Antipemisahan
- menganggap pemisahan dengan India hanya akan melewatkan kemerdekaan
5. Pengenalan Perlembagaan Burma 1935
- Burma因此开始可以走向arah berkerajaan sendiri
6. Golongan Thakin (siswazah universiti) menubuhkan Parti Dobama Asiayone
- menuntut kemerdekaan
- 其中的领导者有Aung San, Kyak Nein dan U Nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Thailand
Tahap I
由于politik dikuasai oleh kerabat diraja, 再加上raja berkuasa mutlak, 因此引起了kegelisahan rakyat
Raja Vajiradvudh sangat boros, 加上kelemahan sistem pentadbiran, 人民很不爽, 所以有了Parti Rakyat
Parti Rakyat >> melancarkan Revolusi Thai
Tahap II
1. 不爽是因为cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan orang Cina
2. 当Phibul Songram成了Perdana Menteri, 他meluluskan undang-undang untuk menyekat penguasaan ekonomi oleh orang Cina.
3. 不但如此, 他还membubarkan sekolah dan akhbar Cina
4. Penduduk peribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi
5. Jawatan tertinggi dalam kerajaan 则给那些penganut agama Buddha
6. 1939, 他把Siam这个名字改成了Thailand, 意思是Tanah Bebas
后来在第二次世界大战, 泰国和日本合作, 所以拿回了wilayah di IndoChina dan Tanah Melayu
Labels:
F5 Bab 1
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment