如果我有时间会post Paper 1一些时常会出的题目.
Bab 1
Focus more on Tamadun Indus & Tamdun Hwang Ho
Tamadun Indus
aka Tamadun Harappa
Lokasi
-Lembah Indus
Proses Pembentukan
- Di bahagian barat laud India, penduduk hidup secara nomad 游牧民族~
- 然后渐渐的就在Sungai Indus一带定居了下来
Sungai Indus有两个fungsi:
1. membekalkan sumber air
2. menyuburkan tanah
Ciri-ciri Tamadun Indus
=> Petempatan kekal membawa kepada bandar terancang
为了方便我写essay, 所以我就这样来
1. Bandar terbahagi kepada 2 bahagian
- bahagian utama merupakan pusat pentadbiran & keagamaan yg
- menempatkan bangunan pentadbiran,
- tempat mandi awam [公共浴室?],
- tempat menyimpan hasil pertanian 收藏农作物的地方
- bahagian kedua merupakan kawasan perumahan
2. Bandar dirancang dengan rapi 整齐
- dari sudut susun atur yang sistematik 有条理
- dibantu oleh kemajuan geometri, pembinaan &
- sumbangan tamadun Meso & Mesir Purba
- mempunyai sistem kumbahan yang terancang 拥有很好的污水处理系统
3. Bandar disusun berasaskan blok yg
- berbentuk segi empat 四角形啦~长方形正方形都可以~
- blok dipisahkan oleh rangkaian jalan raya yang lurus &
- bersambung antara satu sama lain [和上句结合起来说就是十字路]
- bandar dihubungkan dengan sungai
==> Ciri Organisasi Sosial
Golongan Atasan
- terdiri darpada pendeta & pedagang
- kelas atasan utama: Pendeta
- tiada kewujudan raja, tampuk pemerintahan dipegang pendeta
×由于没有raja, 所以pendeta在Tamadun Indus 有很大的权力和影响力, 尤其是关于宗教的活动
Golongan Bawahan
- terdiri daripada petani & buruh
- Petani: 耕田咯~把一部分的hasil分给pihak berkuasa
- Buruh: menjaga kebersihan bandar, 建城墙tembok & 水道 terusan
==> Pengkhususan Pekerjaan
- 做生意 perdagangan, 铁匠 pertukangan, 耕种 pertanian & 制作 pembuatan
- 和Mesopotamia做生意 [因为找到cap mohor]
- Hasil perdagangan: emas, manik etc
==> Agama dan Kepercayaan
- menyembah dewa bertanduk tiga di kepala
代表着Dewa Brahma, Vishnu & Siva
- menyembah Tuhan Ibu
==> Sistetm Tulisan
- Piktograf [目前为止没有人知道那些图画是什么意思]
Sumbangan Tamadun Indus
1st. Mengeksploitasi 利用 Sungai Indus
- memajukan kehidupan harian
2nd. Perancangan Bandar
- pemahaman tentang geometri, kesenian dan matematik [对这些科有一定的了解程度]
i) perancangan bandar disusun berasaskan bentuk 跟形状排
ii) diikuti jalan raya yang lurus
3rd. Peningkatan mutu bahan binaan
- batu-bata daripada tanah liat dibakar dengan suhu tinggi
4th. Sifat Keterbukaan
- 和其他tamadun有hubungan diplomatik
[bcoz 如果没有其他人帮忙, 他们不会成功]
eg: tukar pandangan, pertukaran teknologi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tamadun Hwang Ho:
Lokasi
和名字一样, Hwang Ho不就是黄河咯~
Ciri-ciri Tamadun Hwang Ho
1. Negara kota: Anyang
- terdapat istana, kuil & pusat pentadbiran
- Raja, pembesar & golongan agama tinggal sini
- dilengkapi tembok [为了menghalang pencerobohan]
2. Organisasi Sosial
3. Pengkhususan Pekerjaan
- pembesar 有军队
- petani 是 tonggak ekonomi & pentadbiran
- artisan cipta barangan tembaga 铜
[artisan是petani形成的]- hamba: tentera paksaan
4. Sistem Pemerintahan
- percaya kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan
- dibantu bangsawan & pegawai 文武百官 [看戏都有啦~]
5. Agama dan Kepercayaan
- Animisme/Politeisme
- 拜祖先 nenek moyang
- menyembah tuhan syurga dan tuhan bumi
- penilikan tulang oracle [预言]
6. Sistem Tulisan
- Ideogram [bentuk simbol] 表意文字
Sumbangan Tamadun Hwang Ho
Selangor Trial有出!!!!!!
1. Politik
- sistem pemerintahan monarki
- 过后称号从raja ---> maharaja
2. Ekonomi
- pembinaan sistem pengairan
*terusan dibina :
i. pengairan kawasan pertanian
ii. mengawal banjir
- teknologi pembajakan
- penciptaan cangkul & sabit
- menggunakan batas
- menggunakan alat besi
3. Sistem Tulisan
- well, 其实很简单, 就是现在你读的字啦~
- diajar di sekolah 废话
- digunakan dalam penulisan & pencetakan
4. Agama dan Kepercayaan
- Pemujaan roh nenek moyang 拜祖先
- Konsep Yin dan Yang 阴阳
- Feng Hsui 风水
5. Kalendar
- 30 hari = 1 month
- 360 hari = 1 year
- menentukan musim menanam dan musim menuai
6. Fasafah Perang
- pengamalan Falsafah Perang Sun Tzu 孙子兵法
× The Art Of War
- 讲解selok-belok perang
- 做生意拿来用 [diaplikasikan dalam perniagaan]
===============================
Bab 2 多注重pendidikan!!!
===============================
Bab 2 多注重pendidikan!!!
Yunani
Athens
- Pendidikan bertujuan untuk melahirkan maunisa yang seimbang pencapaiannya dari rohani dan jasmani.
- manusia yang cemerlang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal [dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan kehidupan manusia.]
- seni berpidato, pendidikan, sukan muzik..
Sparta
- pendidikan melahirkan warganegara tentera yang sempurana, gagah dan setia kepada negara kotanya.
- mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata
要记得Sparta是军队的!!
- Pendidikan di Yunani berkembang kerana banyak sekolah falsafah dibinakan
- Athens : pusat cendekiawan
- sejarahwan: Herodotus
- pemikir 思想家 dalam sains & tekonologi : Thales, Anaximander
Rom
- amat menekankan aplikasi ilmu yang praktikal 运用知识
- menekankan semangat setia kepada Rom 忠于罗马
- perkembangan ilmu menyerap unsur Yunani
- pusat pendidikan melahirkan jurutera 工程师, ahli falsafah dan sejarahwan
India
- Zaman Vedik : mementingkan keagamaan
- pendidikan didominasi oleh lelaki [就是说女生不能读书]
- Bahasa Sanskrit sebagai medium pengajaran yang penting
- kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab Veda 背经书
- berteraskan Hindu dan Buddha, menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
[指如果pendidikan是以宗教为本, 是让人类准备面对死亡后的日子]
- hukum agama dipelajari
- Pendidikan tinggi : Kolej Brahman, Universiti Taxila, Universiti Nalanda
- meningkatkan ilmu sains
- untuk menambahakn ilmu, mengatasi buta huruf, mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
China
- untuk lulus peperiksaan awam kerajaan [呃..那个叫什么来着...科举什么的]
- 3 peringkat pendidikan :
i. rendah - mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan 9 buah buku suci [识字那些]
ii. menengah - karangan dan sastera [同中学一样, 学文学、写作那些]
iii. tinggi - menterjemah 翻译 buku suci
- Peperiksaan mengandungi 3 tahap :
i. Hsiu Tai 秀才
ii. Chun-Jen 状元?]
iii. Chin Shih 进士
tahap pertama 是两年一次, kedua & ketiga是三年一次
Bab 3:
Cara-cara Kedatangan Pengaruh Hindu dan Buddha
1. Pengaruh India dibawa oleh golongan Ksyatria aka tentera 军队
- golongan penakluk dari India membentuk tanah jajahan takluk di Asia Tenggara
- 简单一点说就是来自印度的军人统治AT
2. Dibawa oleh Vaisya aka pedagang 商人
3. Dibawa oleh Brahmin aka pendeta
4. Pengambilan aspek-aspek kebudayaan India
- jumpaan seni arca
**Bukti Kemasukan pengaruh kebudayaan dari India**
>> peninggalan data arkeologi seperti candi-candi
>> 在Lembah Bujang的candi : ciri Hindu dan Buddha
>> Angkor 的 candi : Hindu
>> Srivijaya 的 candi : ciri Buddha
-----Perkembangan agama Buddha di Srivijaya didukung dengan data catatn I-Tsing
=> Perdagangan 使到AT的当地人民接受这些改变
=> 其中他们接受kebudayaan India 因为 AT 和 India在很早以前就有生意上的来往
=> 当Rom停止和印度停止perdagangan logam emas时, India自己想办法从AT弄来logam emas
[ Maharaja Vespian dari Rom memberhentikan perdagangan tersebut untuk mengelakkan kekurangan sumber logam emas di Rom, 为了避免自己的国家不够logam emas]
Pengaruh Hindu dan Buddha dalam Sistem Pemerintahan
>> 刚开始时是没有raja这个称呼的, 只有ketua, 到后来才慢慢有raja的 <<
=============================
~ Raja berkuasa mutlak
a. Perintah raja = Undang-undang
b. Sesiapa yang melanggar perintah = menderhaka
*Derhaka 叛国: konsep yang menjelaskan hubungan antara raja dengan rakyat, iaitu rakyat mesti taat dan tidak boleh menentang raja 人民不可以反抗国王
~ konsep dewa-raja
a. 人民相信raja merupakan bayangan tuhan 所以他们不敢反抗
b. 就这样有了dewa-raja这个konsep
c. 他们也相信raja memiliki kesaktian 超自然
d. wujud unsur mitos 神话 dan legenda 传说 tentang asal usul raja
- untuk memperkuat kedudukan dan status raja
~ Adat Istiadat [ seperti pertabalan raja]
a. untuk mengukuhkan kedaulatan raja
b. membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
c. dipimpin oleh Brahmin aka pendeta
~ kompleks kota
a. 因为每一个raja都要成为raja yang terulung, 所以他们就建kompleks kota
b. 这个kompleks 是为了 melambangkan konsep alam semesta aka orde kosmos.
** 在Kerajaan Angkor, Raja Suryavarman II membina Angkor Wat
** 所以在Angkor, raja dianggap raja dewa dan dibantu oleh pembesar
Pengaruh Hindu dan Buddha dalam Sistem Pemerintahan
>> 刚开始时是没有raja这个称呼的, 只有ketua, 到后来才慢慢有raja的 <<
=============================
~ Raja berkuasa mutlak
a. Perintah raja = Undang-undang
b. Sesiapa yang melanggar perintah = menderhaka
*Derhaka 叛国: konsep yang menjelaskan hubungan antara raja dengan rakyat, iaitu rakyat mesti taat dan tidak boleh menentang raja 人民不可以反抗国王
~ konsep dewa-raja
a. 人民相信raja merupakan bayangan tuhan 所以他们不敢反抗
b. 就这样有了dewa-raja这个konsep
c. 他们也相信raja memiliki kesaktian 超自然
d. wujud unsur mitos 神话 dan legenda 传说 tentang asal usul raja
- untuk memperkuat kedudukan dan status raja
~ Adat Istiadat [ seperti pertabalan raja]
a. untuk mengukuhkan kedaulatan raja
b. membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
c. dipimpin oleh Brahmin aka pendeta
~ kompleks kota
a. 因为每一个raja都要成为raja yang terulung, 所以他们就建kompleks kota
b. 这个kompleks 是为了 melambangkan konsep alam semesta aka orde kosmos.
** 在Kerajaan Angkor, Raja Suryavarman II membina Angkor Wat
** 所以在Angkor, raja dianggap raja dewa dan dibantu oleh pembesar
>> Srivijaya <<
- 在Srivijaya他们的sistem pentadbiran 很复杂的 [kompleks]
- Struktur pentadbiran 自己看课本 pg 86
- Anak Raja 可以分成4组, 每一组都可以成为继承人除了Raja Putra
- 因为Raja Putra 是 anak gundik 妾的孩子
- 如果要成为datu就必须 angkat sumpah di tempat suci bernama Telaga Batu di Palembang
- dibukti dengan jumpaan sebuah batu bersurat dengan ular tedung berkepala tujuh
**Mengangkat Sumpah di Srivijaya**
=> datu akan meminum air yang disiram pada batu bersurat.
=> Air dikumpulkan di bahagian bawah batu bersurat untuk diminum
=> Tujuan: menetapkan pembesar memberikan taat setia kepada raja [要他们忠于君国]
=> diketuai oleh Brahmin [通常有这些agama/kepercayaan的活动都是diketuai oleh Brahmin的]
=> disertakan doa [谁mengkhianati persetujuan就会ditimpa bencana] 吓他们 Hehehe xD
Pengaruh Hindu dan Buddha dalam Kesenian dan Kesusasteraan
Fungsi Candi:
1. monumen keagamaan bagi agama Hindu dan Buddha
2. rumah ibadat
3. tempat menyimpan abu jenazah [灰体] raja dan keluarganya.
4. tempat menyimpan patung dewea utama
5. lambang kepada keagungan seseorang pemerintah 一个领导人的威严
6. Angkor Wat & Candi Borobudur melambangkan orde kosmos
其中很出名的candi包括:
1. Candi Dieng
2. Candi Borobudur
3. Candi Prambanan
4. Angkor Wat
>> Patung Avalokitesvara [千手观音雕像] merupakan patung agama Buddha
>> Patung dewa Visnu, Siva, Brahma merupakan patung agama Hindu
>> Candi dan patung yang dijumpai terdapat beberapa jenis dan gaya
>> 这些不同类型的patung & candi, 代表着zaman penciptaannya 生产日期 = =
A. Pengaruh Hindu dalam kesenian Angkor Wat
1. dibina untuk agama Hindu
2. melambangkan orde kosmos 嘿 之前讲过了
3. mempunyai tempat pemujaan pada bahagian tengah
4. ukiran Ramayana dan Mahabharata
5. setiap sudutnya mempunyai menara
B. Candi Borobudur 婆罗浮屠
1. mewakili agama Buddha Mahayana
2. terbahagi kepada tiga tingkat, iaitu, sila, samadhi dan panna
3. setiap tingkat melambangkan satu tahap kehidupan yang diwakili oleh patung stupa dan patung Buddha
C. Candi Lembah Bujang
Candi Hindu
1. terbahagi kepada 2
>> Vimana [bahagian suci tempat arca keagamaan]
>> Mandapa [bahagian luar]
2. Candi Buddha
>> memiliki pelan jenis cruciform
Pengaruh Bahasa Sanskrit :
a) meningkatkan pencapaian dalam bidang intelektual [知识]
b) Batu Bersurat Kutei, menjelaskan keturunan raja
c) Batu bersurat Sungai Mas, berkaitan dengan agama Buddha
d) menjelaskan pemerintahan dan amaran raja 皇上的指令等
e) menunjukkan arahan dan pemberitahuan 宣告
f) bahasa ilmu
g) bahasa komunikasi 沟通语言
h) mengembangkan seni ukir
i) bahasa keagamaan
well, 这个背几个短短的起来~
Bidang Kesusasteraan
Kesusasteraan India
- melalui epik Ramayana dan Mahabharata >> unsur mitos
- puisi dan prosa Jawa
- penceritaan lisan dan teater
- lahir naskah yang kemudiannya diadun dengan unsur tempatan
Bab 4:
最好全部都读, 因为这一课不难而且很短, 如果paper 2没有出, 至少paper 1 你还可以对1题 囧
Bab 5:
Hijrah
Konsep Hijrah
在阿拉伯语里, Hijrah代表着的是berpindah, 也就是所谓的搬迁。
然而, 在tamadun Islam来讲, Hijrah是指
1. perpindahan orang Islam dari Makkah ke Madinah.
- untuk memperkukuh kedudukan Islam 为了稳固kedudukan
- menyebarkan Islam
2. menegakkan kebenaran dan meninggalkan keburukan dan kejahatan
p/s: 以前那些人akhlak rendah
3. perubahan dari segi sikap, cara berfikir, dan tingkah laku
对于西方而言, Hijrah是一个pelarian, 逃亡。
这个pendapat boleh disangkal 被否认 because:
a. Jemputan orang Arab Madinah
b. ketibaan orang Islam di Madinah disambut meriah 很多人欢迎他们 = =
c. orang Islam Makkah diberikan tempat tinggal, dijamin keselamatan
d. Nabi Muhammad diterima oleh kesemua golongan
=================================
为了迁去Madinah,
1. Ali bin Abu Talib tidur di tempat tidur baginda untuk mengelirukan orang Arab Quraisy.
[你抓不到我你抓不到我 hehehehee]
2. Nabi Muhammad s.a.w. dan Abu Bakar al-siddiq bersembunyi di Gua Thur sebelum hijrah ke Madinah.
3. Perjalanan mereka dipandu oleh Abdullah bin Arqat.
Sebab dan Tujuan Hijrah
1. perintah Allah menerusi wahyu
- Allah下wahyu要他们搬迁
- 在wahyu提到orang Quraisy要刺杀Nabi Muhammad
2. untuk meneruskan penyebaran Islam
- 在Makkah, Islam不被接受
3. jemputan masayarakat Arab Madinah
- 因为在那时, suku Aus dan Khazraj时常bertelagah 交战
- 而且ekonomi dikuasai oleh orang Yahudi 犹太人
- 他们需要一个领导者!
===================================
Kepentingan Hijrah
1. Dakwah Islam dapat dilaksanakan dengan aman
- 可以很顺利的散播回教~
2. menjalinkan hubungan persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan orang Islam Madinah
- orang Islam Makkah tidak berasa asing di Madinah
3. menyatupadukan penduduk Madinah
- 使在Madinah的人民和睦相处
4. Nabi Muhammad在Madinah membina sebuah masjid, Masjid al-Nabawi.
- 其实这个是他建的第二个masjid
- 第一个是Masjid Quba'
- Masjid : tempat beribadat, belajar, bertemu, membincangkan masalah dan aktiviti harian
5. Wujud kiraan tahun hijarah dalam takwim Islam
- takwim Islam指的就是回教的日历
6. menukarkan nama Yathrib kepada Madinah
- Yathrib是Madinah的旧名字啦~
- Madinah的意思是kota bercahaya
7. Islam menjadi cara hidup
- 废话
8. membawa sikap toleransi kaum dan tolong-menolong
- 因为互相礼让和帮忙到最后就melahirkan masayarakt cemerlang 啊不然? 打架咩
9. berjaya dengan sokongan dan pengorbanan sahabat Nabi Muhammad
- 会成功因为有友人的帮忙
- 比如之前提到的Ali bin Abu Talib
- 他sanggup tidur di tempat tidur Nabi Muhammad s.a.w untuk mengelirukan orang Arab Quraisy
10. Wanita memainkan peranan penting
- 例如Puteri Asma' menghantar makanan dan menyampaikan berita tentang orang Quraisy
[这个是当Nabi Muhammad s.a.w躲在Gua Thur时]
11. ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad
12. kebijaksanaan Nabi Muhammad mengatur strategi perjuangan
- 哇 很明智 啦啦啦
13. Penubuhan negara Islam di Madinah
- 结果Madinah就这样变成回教国了~
Piagam Madinah
Piagam Madinah
Kandungan Piagam Madinah
1. Politik
>> Nabi ialah pemimpin dan ketua hakim 当然是他最大了咯
2. Agama
>> 人民可以自由维持自己的信仰
3. Sosial
>> Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah
>> mempunyai tanggunjawab terhadap negara. 对国家要有责任
>> 不可以bermusuhan
4. Perundangan
>> Undang-undang Islam dilaksanakan
>> peraturan kekeluargaan boleh diamalkan selagi tidak bertentang dengan ajaran Islam
5. Ekonomi
>> Riba 高利贷 dan penindasan 压迫 dilarang
6. Pertahanan
>> 每个人都有责任咯
7. Kedudukan Yahudi
>> 他们的安全受到保障如果~只要他们遵守宪法 perlembagaan Madinah
================================
Kepentingan Piagam Madinah
1. model kerajaan Islam yang unggul
- dilengkapi perlembagaan yang dapat dierima pakai oleh semua
2. Ekonomi
- riba, penipuan etc 都没有了~
- sifat bertimbang rasa digalakkan
- mementingkan keadilan [望
3. Masyarakat berasaskan ummah [我找google translate看到伊斯兰世界 - -]
- hidup bersatu padu [哇so happy
- nilai hidup berasaskan semangat ukhuwah Islamiah
[ semangat persaudaraan sesama orang Islam 手足情谊]
- tiada lagi perbezaan taraf 人人平等 [这也是为什么之前有很多hamba memeluk Islam]
*在这里, ummah是指masyarakat yang hidup bersatu padu dan aman]
4. undang-undang
- 有完善的法律
- Syariah Islam diperkenalkan
5. 要记得Nabi Muhammad s.a.w. 是在建立一个kerajaan之前就menyusun perlembagaan了
- 他的做法和其他人不同
6. Menyusun kehidupan masyarakat yang sistematik
- kesemua bangsa ada hak
- harus mematuhi peraturan dan cara hidup
- bertanggungjawab mempertahankan keselamatan negara
Penyebaran Islam
Orang Arab Quraisy:
1. 自从Nabi Muhammad s.a.w. 在Madinah建了kerajaan Islam后,
就 menimbulkan perasaan iri hati di kalangan orang Arab Quraisy, 他们就很不爽嫉妒啦
2. Orang Arab Quraisy 为了要 menghapuskan kerajaan Islam, 所以他们就mencari sokongan orang Yahudi & penduduk Arab [要他们support]
=========================
Nabi Muhammad s.a.w. 这一方面
1. Baginda menghantar perutusan ke Rom, Rom Timur, Parsi, Mesir, Habsyah dan wilayah di sekitar Semenanjung Tanah Arab.
- 可以讲[发送消息?], 去那些地方
- Nabi Muhammad s.a.w 没有逼他们memeluk Islam
- 他menggunakan diplomasi dan menunjukkan nilai yang baik
- 还有menerusi warkah
现在我们来大概看下reaksi terhadap warkah
>> Raja Qibti Mesir,
- menyambut baik
- 可是到最后dakwah Islamiah tidak diterima
>> Maharaja Rom Timur
- membincangkan isi kandungan warkah dengan pembesar
>> Raja Parsi
- warkah不止不被接受, 还被撕掉.....
========================
1. 在ajaran Islam里面, 是不允许打战的, 除了:
- mempertahankan maruah diri, agama dan negara.
- HANYA boleh dilakukan dengan keizinan Allah
2. Peperangan antara orang Quraisy Makkah dengan orang Islam Madinah berlaku:
- Perang Badar [第一个战争]
- Perang Uhud
- Perang Khandak
>> orang Arab Quirasy Makkah + Yahudi 来对抗 orang Islam Madinah
>> pihak Islam menggali parit di sekeliling kota Madinah [挖了很大的沟渠]
>> Islam最后胜了因为 tentera mempunyai kesabaran dan ketahanan diri yang tinggi ORZ
- Perang Tabuk
3. 到最后Allah终于memberi keizinan kepada umat Islam untuk berperang, setelah ditindas oleh orang Arab Quraisy.
4. Peperangan berlaku mengikut prinsip tertentu:
>> 当被敌人攻击时
>> untuk mencari keamanan supaya tempat ibadat terjaga
>> pertempuran是为了menentang kezaliman还有mempertahankan diri
>> menganjurkan perdamaian
5. Garis panduan yang perlu dipatuhi:
>> 不能够杀orang yang lemah, 比如orang tua, kanak-kanak etc
>> 也不能杀binatang & tumbuh-tumbuhan
>> DILARANG merobohkan tempat ibadat
6. 比如在Peperangan Badar
>> 虽然Islam获胜了, 但是Nabi Muhammad s.a.w mengampunkan tawanan Arab Quraisy
>> 那些tawanan wanita & kanak-kanak全部被释放
>> tawanan lelaki 也可以自由只要他们教会10个Islam的小孩membaca dan menulis.
Penyebaran Islam
Orang Arab Quraisy:
1. 自从Nabi Muhammad s.a.w. 在Madinah建了kerajaan Islam后,
就 menimbulkan perasaan iri hati di kalangan orang Arab Quraisy, 他们就很不爽嫉妒啦
2. Orang Arab Quraisy 为了要 menghapuskan kerajaan Islam, 所以他们就mencari sokongan orang Yahudi & penduduk Arab [要他们support]
=========================
Nabi Muhammad s.a.w. 这一方面
1. Baginda menghantar perutusan ke Rom, Rom Timur, Parsi, Mesir, Habsyah dan wilayah di sekitar Semenanjung Tanah Arab.
- 可以讲[发送消息?], 去那些地方
- Nabi Muhammad s.a.w 没有逼他们memeluk Islam
- 他menggunakan diplomasi dan menunjukkan nilai yang baik
- 还有menerusi warkah
现在我们来大概看下reaksi terhadap warkah
>> Raja Qibti Mesir,
- menyambut baik
- 可是到最后dakwah Islamiah tidak diterima
>> Maharaja Rom Timur
- membincangkan isi kandungan warkah dengan pembesar
>> Raja Parsi
- warkah不止不被接受, 还被撕掉.....
========================
1. 在ajaran Islam里面, 是不允许打战的, 除了:
- mempertahankan maruah diri, agama dan negara.
- HANYA boleh dilakukan dengan keizinan Allah
2. Peperangan antara orang Quraisy Makkah dengan orang Islam Madinah berlaku:
- Perang Badar [第一个战争]
- Perang Uhud
- Perang Khandak
>> orang Arab Quirasy Makkah + Yahudi 来对抗 orang Islam Madinah
>> pihak Islam menggali parit di sekeliling kota Madinah [挖了很大的沟渠]
>> Islam最后胜了因为 tentera mempunyai kesabaran dan ketahanan diri yang tinggi ORZ
- Perang Tabuk
3. 到最后Allah终于memberi keizinan kepada umat Islam untuk berperang, setelah ditindas oleh orang Arab Quraisy.
4. Peperangan berlaku mengikut prinsip tertentu:
>> 当被敌人攻击时
>> untuk mencari keamanan supaya tempat ibadat terjaga
>> pertempuran是为了menentang kezaliman还有mempertahankan diri
>> menganjurkan perdamaian
5. Garis panduan yang perlu dipatuhi:
>> 不能够杀orang yang lemah, 比如orang tua, kanak-kanak etc
>> 也不能杀binatang & tumbuh-tumbuhan
>> DILARANG merobohkan tempat ibadat
6. 比如在Peperangan Badar
>> 虽然Islam获胜了, 但是Nabi Muhammad s.a.w mengampunkan tawanan Arab Quraisy
>> 那些tawanan wanita & kanak-kanak全部被释放
>> tawanan lelaki 也可以自由只要他们教会10个Islam的小孩membaca dan menulis.
No comments:
Post a Comment