Bab 7
还没进入课题之前 先来介绍下theory, 也就是理论
Islam到底是哪里来的?
历史学家有不同的theory
其中包括:
a. dari Semananjung Tanah Arab [STA]
b. dari China 对你没有看错 中国
c. dari India 印度
Teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab
1. John Crawford讲Islam是来自STA [记得是Arab就好]
2. Islam 是通过做生意来到Asia Tenggara [AT] 的
其中的证据是
>> bukti catatan China
- 在中国记录里, 有提到orang Arab dan Parsi在Canton做生意和居住
- 阿拉伯商人menguasai perdagangan laut dari pelabuhan Iskandariah di Mesir hingga ke China
[简单一点, 就是说他们的生意范围很大]
3. 那些要去中国的阿拉伯商人bersinggah di pelabuhan utama di AT
>> 尤其是在Selat Melaka那一带
>> 这是因为kedudukan yang strategik
>> 而且可以做为tempat menunggu perubahan angin monsun 等待季候风的改变
4. 他们既然要在那边等待几个月,于是开始
>> membina perkampungan
>> menyediakan tapat berdagang 干脆就在那边做了生意
>> berkahwin 和当地的女生结婚 = =
>> 那段等待的时间也使pedagang-pedagang dapat berbincang dan berinteraksi 沟通
>> 其中有一个kampung叫做Ta Shih di Sumatera Utara
5. Syed Muhammad Naquib al-Attas menyokong支持 这个theory
他的理由是
>> persamaan antara bahan penulisan dan kesusasteraan di AT
>> tulisan jawi diambil
>> adat resam yang banyak dipengaruhi
>> karya tempatan
=======================================
Teori dan bukti Islam datang dari China
1. Emanuel Gadinho讲
- Canton menjadi pusat perniagaan terkenal di kalangan peniaga Arab [很多阿拉伯商人在那儿做生意]
2. S.Q. Fatimi讲
- berlaku perpindahan beramai-ramai pedagang Islam yang tinggal di Canton ke AT
[讲很多在Canton的商人搬去东南亚]
3. dikukuhkan dengan penemuan Batu Bersurat Terengganu
===============================================
Teori dan bukti Islam datang dari India
1. dikemukakan oleh S. Hurgronje
2. 他讲Islam来自Gujerat dan pantai Koromandel
- hubungan dagang dengan India telah wujud lam
- 所以那些pedagang Islam India dapat menyebarkan Islam
3. terdapat batu mamar pada batu nisan mempunyai ciri buatan Islam
- 例如batu nisan Raja Malik Pasai
P/S: 麻烦人的名字背起来~
Bab 8
这个subtopic要讲的是Islam对经济有什么影响
Perdagangan
1. Melaka menjadi pusat perdagangan yang penting
- mengeluarkan barang seperti rempah ratus 香料很重要 请不要忘记
2. kedudukannya yang sangat strategik 废的 讲了多少次了
3. menyediakan kemudahan di pelabuhan
- 在码头准备设备
4. Undang-undang Laut Melaka digubal
- sebagai landasan yang harus diikuti
- 里面的事情包括tugas-tugas nakhoda, jurumudi dan sebagainya
5. 84 bahasa dipertuturkan
6. Bahasa Melayu sebagai lingua franca
- 就是指共同的语言啦~
7. suatu sistem timbang dan sukat diperkenalkan
8. kaedah pertukaran barang dan kaedah jual beli
××这个是我回答esei题目的答案, 差不多够10分了××
不过这个有点废咯~
======================================
Percukaian
1. Cukai dikenakan oleh pihak pemerintah terhadap aktiviti atau barang tertentu
- 领导人要收税
2. sebagai sumber pendapatan kerajaan 给钱啦~
3. pedagang WAJIB membayar cukai sebelum urusan perniaggan
- 就是说每个商人都要给税 不然就不能做生意
4. cukai import ditetapkan oleh pemerintah
5. 来自Jepun and China的商人给5%的税
6. beras dan makanan不需要给税
7. 当他们给完税, 他们可以menjalankan perdagangan di bazar-bazar di sepanjang Sungai Melaka
8. Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja. 3%
9. Orang asing lain要给6%的cukai diraja
10. 那些有能力的berkemampuan就要membayar zakat harta.
够你吃了啦~
Bab 9
这一课讲的是欧洲的发展
Zaman Gelap dan Ciri-cirinya
a. Zaman Gelap [Pertengahan Awal]
1. Zaman Gelap 意思
- mengalami kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan, perdagangan, dan kehidupan perbandaran.
开始衰退
- zaman mundur dalam pelbagai bidang
- tidak terdapat pentadbiran pusat yang berkesan 没有有效的pentadbiran
2. Zaman Gelap 特征
- kuasa pusat yang boleh mentadbir musnah
- kemunculan golongan baron [tuan tanah]
- petani要给tuan tanah税 [mencari perlindungan]
- 给不起的话就要做把他们的地交给tuan tanah, 做hamba
- tuan tanah要得到raja的保护所以也要给raja税和khidmat
- 就这样形成了sistem feudal di Eropah
3. Ciri-ciri Masyarakat
Raja:
1. penaung utama
2. memiliki tanah secara mutlak
Pembesar:
1. mendapat naungan istana
2. memberi khidmat kepada Raja
Rakyat/Hamba:
1. khidmat kepada tuan tanah
4. 在Zaman Pertengahan时,
>> Gereja Katolik拥有hartanah yang banyak
>> 但是他们terlalu fokus在amalan agama
>> 到最后mengongkong kehidupan masyarakat
>> perdagangan diganggu oleh Viking dan Magyar
>> 而且在那个时候orang Eropah 不能够berdagang ke Timur Jauh
>> 他们被逼menumpukan ekonomi kepada sektor pertanian
>> 他们维持sistem tukaran barangan因为mata wang terhad~
b. Zaman Kemuncak Pertengahan/Zan Peralihan
- gereja menjadi institusi yang universal
- gereja sebagai ejen penyatuan
- mengalami perubahan bcoz:
a. peningkatan aktiviti pertanian
b. pertambahan penduduk
c. kemunculan bandar-bandar
- lahir kelas pertengahan seperti pedagang
- status sosial berasaskan kekayaan
- rakyat mula terlibat dalam politik
c. Zaman Renaissance [Pertengahan Akhir]
- berasal daripada perkataan Itali, maksud: kelahiran semula 重生
>> 这边说的是penghargaan semula ilmu yang terhasil pada Zaman Yunani dan Rom
[ 考完试到我重生 hiak hiak]
- Asas zaman pemikiran zaman ialah menonjolkan keupayaan manusia berfikir menyelesaikan masalah
[说明人类有能力思考解决问题]
- aliran pemikiran ini => Humanisme
- Bapa Humanisme : Franceso Petrarch
- tokoh lain: Niccolo Machiavelli [microvilli? LOL] dan Giovanni Bocaccio
- Manusia Renaissance didorong oleh semangat inkuiri [就是发问/想要知道的精神~]
那个叫什么: 打破沙锅问到底 XD
- Aktiviti perdagangan membawa kepada kekayaan para pedagang
- mengindahkan bandar [为了使bandar变成tumpuan para seniman & cendekiawan]
- golongan pedagang menjadi patron 老板啦 应该是那种赞助的
- 其中著名的patron是keluarga Medici di Florence
- 他们erusaha menarik masuk cendekiawan dan seniman untuk menyebarkan idea Renaissance
- 在罗马的Paus也试着melindungi这些seniman & cendekiawan
- Gereja Rom开始mencemburui pencapaian bandar seperti Florence 吃醋 [walao]
- 他们也想和Florence一样, 可是他们khuatir担心 kumpulan sains akan memncabar pemikiran yang dibawa oleh Gereja Katolik
×× 不要忘记科学是讲究逻辑的 ××
- berlakunya konflik atau perselisihan seperti kes Galileo Galilei
- pihak Gereja hanya memberi tumpuan kepada seni lukis dan seni ukir
- 例如他们聘请了Leonardo da Vinci, Raphael来mencantikkan gereja dan katedral
- Leonardo da Vinci, Raphael, dan Michelangelo ingin dikenali secara individu, 这个semangat就叫做individualisme
- 虽然意大利是pusat Renaissance, 但是在其他国家也是有一些tokoh, 例如在英国:
a. William Shakespeare 莎士比亚
b. Thomas More
Kesan Zaman Renaissance
- Politik:
1. kemunculan monarki baru
2. kuasa raja bertambah kukuh
- Ekonomi:
1. ekonomi sara di pupus, wujud sistem perdagangan tempatan dan antarabangsa 走向国际化
2. kegiatan penjelajahan dan penerokaan
3. kemajuan dalam bidang matematik, geografi, kartografi dan astronomi
[kartografi是画地图]
4. perkembangan ilmu sains
- Sosial:
1. menzahirkan 披露 emosi mereka
2. pendidikan menekankan tanggungjawab sosial seseorang
Gerakan Reformation
- Reformation berasal daripada perkataan reform
>> 意思是melaksanakan perubahan
>> 或者pembaharuan terhadap sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik
- Gerakan Reformation berkaitan dengan agama Kristian
- Pihak Gereja试着menjadikan Rom sebagaikan pusat kekuasaan yang terkuat
- 在这个过程中, 有很多的kepincangan缺陷, rasuah dan penyelewengan 挪用
- 很多人开始盘问kedudukan dan amalan Gereja Katolik
- Gaya hidup Gereja Katolik:
- tidak selari dengan kitab Bible 圣经
- lebih cenderung mengamalkan gaya hidup para bangsawan
- tidak mencerminkan kehidupan keagamaan
- 其中pengyelewengan包括penjualan sijil Indulgences, iaitu surat pengampunan bagi penganut Kristian yang berdosa.
- 到最后 Martin Luther menentang amalan Indulgences
- 他相信人类应该bergantung pada kekuatan rohani sendiri
- ajaran Luther dikenali: mazhab Protestan, 来自protesting [抗议]
- di Switzerland, gerakan ini diketuai Zwingli, 死后由John Calvin领导
- di Eropah Barat
>> berlaku perpecahan agama Krisian
>> 但是当时间久了, wujud sikap toleransi
>> kuasa gereja dicabar secara terbuka
Imperialisme:
1. penguasasan sesebuah negara yang lebih kuat terhadap negara lain yang lebih lemah
2. dasar sesebuah negara meluaskan pengaruh dan wilayah
3. penjajahan dan penaklukan atas negara lain bertujuan
Faktor-faktor Mendorong Kedatangan Kuasa-kuasa Barat ke Asia
1. mendapatkan bahan mentah
2. mendapatkan pasaran
3. revolusi pengangkutan berlaku
4. saling berlumba antara satu sama lain
5. menyebarkan pengaruh tamadun dan agama mereka
6. pemilikan tanah jajahan sebagai status atau simbol kuasa
Kesan-kesan Imperialisme terhadap Asia Tenggara
- ekonomi:
1. peribumi distrukturkan
2. memberi manfaat kepada ekonomi negara metropolitan
3. 例如在Tanah Melayu, penanaman getah dan perlombongan bijih dikomersialkan商业化
- pendidikan
1. sistem pendidikan Inggeris diperkenalkan
2. tidak disebarkan secara meluas
3. terhad di bandar
- mengimport buruh
- membawa perubahan kepada komposisi etnik 多种族
- dasar mengharmonikan hubungan antara kaum
Bab 10
Dasar British Terhadap Pertanian
Undang-undang Berhubung Tanah
1. 在英国人来之前, segala hal yang berkaitan dengan tanah mestilah mendapat kebenaran daripada pembesar Melayu
所有有关于土地的事情都必须得到pembesar的允许
2. Tanah:
a. sumber ekonomi
b. tunggak kuasa politik
c. kedudukan sosial pembesar Melayu
d. milik seseorang yang meneroka
e. boleh diwarisi
其实要讲的是越多地越好~
3. 后来英国人来了
4. Rekod bertulis amat penting, untuk mengesahkan hak pemilikan tanah
5. Rekod juga memudahkan urusan cukai, urusan niaga
6. Tanah boleh dijadikan cagaran untuk mendapatkan modal
7. Undang-undang Tanah pertama ialah Peraturan Tanah Perak.
8. Tanah dibahagikan meingkut nilai komersial 根据土地的商业价值
9. Kadar cukai berdasarkan tanah yang dimiliki 根据拥有的土地给税
10. Akta Tanah Simpanan Melayu diluluskan
- untuk mengelakkan tanah milik Melayu berpindah kepada orang asing
- 毕竟肥水不流外人田
11. 其实hor, 这个akta是为了melindungi kepetingan ekonomi kerajaan penjajah
12. 在kawasan Tanah Simpanan Melayu[TSM]
>> 不能种商业农作 tanaman komersial
>> tidak subur
>> tidak sesuai untuk kegiatan ekonomi perladangan
>> 就算有肥沃的土地, 地方也不大
13. 在Sarawak, Land Order diperkenalkan
- untuk melindungi atnah peribumi daripada diceroboh oleh pengusaha China
14. 然后也有Land Settlement Order, memberi perlindungan kepada tanah milik peribumi
15. hak milik tanah hanya boleh dilakukan melalui pewarisan
16. Sabah, Proklamasi III Perlindungan Hak Peribumi
>> melindungi kepentingan peribumi
Finally The End
hoho~boss你欠我一次啊~
我为了这个连国语都还没有读啊!!
=)
Sunday, October 17, 2010
Friday, October 15, 2010
Ajaran Utama di Dunia
Confucianisme [孔子有曰 etc]
1. Diasaskan oleh Confucius 即孔子啦~
2. 孔子曾经是鲁国的pegawai, 可是过后他meletak jawatan然后开始周游列国, 传达Confucianisme
3. 中国人民过后把他当成神来拜, 所以现在在中国可以看见孔子庙等
4. Confucianisme主要教的是perikemanusiaan [人], kesusilaan [礼], ketaatan keapada ibu bapa [孝]
Taoisme
1. diasaskan oleh Lao Tze 老子~不是我~是真的是老子.
2. 他和孔子一样menggemebara ke luar untuk menyebarkan Taoisme
3. 老子menghasilkan buku Tao Te Ching
4. Ajarannya seperti konsep Tao [jalan]
- setiap tindakan ditentukan oleh Tao
- 人类tidak boleh bertindak terhadap apa-apa yang berlaku pada alan [wu-wei], 不然就会破坏世界
Finally the end of chapter 2. Thank god.
1. Diasaskan oleh Confucius 即孔子啦~
2. 孔子曾经是鲁国的pegawai, 可是过后他meletak jawatan然后开始周游列国, 传达Confucianisme
3. 中国人民过后把他当成神来拜, 所以现在在中国可以看见孔子庙等
4. Confucianisme主要教的是perikemanusiaan [人], kesusilaan [礼], ketaatan keapada ibu bapa [孝]
Taoisme
1. diasaskan oleh Lao Tze 老子~不是我~是真的是老子.
2. 他和孔子一样menggemebara ke luar untuk menyebarkan Taoisme
3. 老子menghasilkan buku Tao Te Ching
4. Ajarannya seperti konsep Tao [jalan]
- setiap tindakan ditentukan oleh Tao
- 人类tidak boleh bertindak terhadap apa-apa yang berlaku pada alan [wu-wei], 不然就会破坏世界
Finally the end of chapter 2. Thank god.
Kemunculan Agama
Hindu
Perkataan Hindu merujuk masyarakat yang tinggal di Sungai Sindhu [Indus]
Hindu dipercayai wujud pada zaman tamadun Indus 就是讲Hindu是在tamadun Indus那个年代出现的
Bukti: wujud kitab suci Veda
1. 兴都教相信Tuhan有3个fungsi:
i. mencipta
ii. memelihara
iii. membinasa
[之前好像提过了]
2. didominasi golongan Brahmin
3. Zaman Gupta merupakan zaman kegemilangan Hindu
4. Hukum Karma
- 人类在活着时的行为和死后的重生
5. 活着的目的是为了mencapai Moksya, iaitu kebebasan mutlak自由
*Moksya: 任何人到了这个阶段, 就会 bersatu dengan Tuhan, tidak akan lahir ke dunia lagi
Buddha
1. Diasaskan oleh Siddaharta Gautama 释迦摩尼佛
2. dirujuk sebagai penentangan golongan Ksyatria terhadap dominasi Brahmin
[不要忘记两个都是在印度的, 那时也是有兴都教的存在]
3. Sistem kasta yang ketat menyebabkan Gautama mencari kebenaran.
4. Gautama menemui kebenaran sewaktu bertapa di bawah pokok bodhi 菩提树
5. Asas ajaran Buddha termasuk 4 kebenaran mulia, dapat dicapai melalui 8 jalan.
6. mencapai kegemilangan pada zaman pemerintahan Asoka
[因为在Perang Kalinga后, Asoka发现战争所带来的可怕后果]
7. Agama Buddha merupakan agama rasmi kerajaan Maurya.
Kristian
1. diasaskan oleh Jesus Christ 耶稣
2. 有两本kitab suci [Old Testament dan New Testament] => 被称为Bible
3. 基督教在pemerintahan Constantine的时候开始出现
4. Constantine 承认基督教为一个自由的信仰
5. 每个星期日被定为进行aktiviti agama Kristian的日子
Islam
1. diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui malikat Jibril di Gua Hira.
2. ditentang oleh orang Quraisy Makkah
3. Nabi berhijrah ke Madinah.
4. Dua teras agam Islam ialah:
>>>> akidah
- keyakinan seluruh jiwa terhadap keesaan Allah
>>>> syariah
- undang-undang yang terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah [hadis]
其实这个Islam的你可以不用管酱多, 因为到后面还要读到更详细的 = =
Perkataan Hindu merujuk masyarakat yang tinggal di Sungai Sindhu [Indus]
Hindu dipercayai wujud pada zaman tamadun Indus 就是讲Hindu是在tamadun Indus那个年代出现的
Bukti: wujud kitab suci Veda
1. 兴都教相信Tuhan有3个fungsi:
i. mencipta
ii. memelihara
iii. membinasa
[之前好像提过了]
2. didominasi golongan Brahmin
3. Zaman Gupta merupakan zaman kegemilangan Hindu
4. Hukum Karma
- 人类在活着时的行为和死后的重生
5. 活着的目的是为了mencapai Moksya, iaitu kebebasan mutlak自由
*Moksya: 任何人到了这个阶段, 就会 bersatu dengan Tuhan, tidak akan lahir ke dunia lagi
Buddha
1. Diasaskan oleh Siddaharta Gautama 释迦摩尼佛
2. dirujuk sebagai penentangan golongan Ksyatria terhadap dominasi Brahmin
[不要忘记两个都是在印度的, 那时也是有兴都教的存在]
3. Sistem kasta yang ketat menyebabkan Gautama mencari kebenaran.
4. Gautama menemui kebenaran sewaktu bertapa di bawah pokok bodhi 菩提树
5. Asas ajaran Buddha termasuk 4 kebenaran mulia, dapat dicapai melalui 8 jalan.
6. mencapai kegemilangan pada zaman pemerintahan Asoka
[因为在Perang Kalinga后, Asoka发现战争所带来的可怕后果]
7. Agama Buddha merupakan agama rasmi kerajaan Maurya.
Kristian
1. diasaskan oleh Jesus Christ 耶稣
2. 有两本kitab suci [Old Testament dan New Testament] => 被称为Bible
3. 基督教在pemerintahan Constantine的时候开始出现
4. Constantine 承认基督教为一个自由的信仰
5. 每个星期日被定为进行aktiviti agama Kristian的日子
Islam
1. diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui malikat Jibril di Gua Hira.
2. ditentang oleh orang Quraisy Makkah
3. Nabi berhijrah ke Madinah.
4. Dua teras agam Islam ialah:
>>>> akidah
- keyakinan seluruh jiwa terhadap keesaan Allah
>>>> syariah
- undang-undang yang terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah [hadis]
其实这个Islam的你可以不用管酱多, 因为到后面还要读到更详细的 = =
Sumbangan Tamadun
Tamadun Yunani
1. Demokrasi
- rakyat terlibat secara langsung
2. Kesan di Malaysia
- demokrasi berpalimen
其实要讲的就是demokrasi, 民主
3. Aristotle, Socrates, Plato merupakan rujukan falsafah moden
4. Teknologi matematik dan sains masih diterima pakai
以前的teknologi还有用, 例如Theorem Pythagoras~
Tamadun Rom
1. Republik - sistem 2 konsul
有两个konsul是为了balance他们的权利
2. Aqueduct, Colloseum menjadi sumber pelancongan 变旅游胜地了啦~
3. Bahasa Latin是基督教的语言
4. Sukan Olimpik 4 年举办一次
*以前举办Olympic是为了尊重Tuhan Zeus, God of Sky and Thunder
Tamadun India
1. Agama Buddha dan Hindu hingga kini [佛教和兴都教]
2. Stupa, candi dan pagoda变旅游胜地
3. Bahasa Sanskrit在Hindu & Buddha被使用
Tamadun China
1. Confucianisme dan Taoisme
2. Tembok Besar China万里长城 sebagai tempat pelancongan 旅游胜地啦! 废的
3. Mewariskan teknologi kertas dan tembikar 不要忘了之前有提过啊~
4. Sistem peperiksaan awam diteruskan. 以前有什么科举, 所以现在有SPM = =
如果考试忘了sumbangan, 试试回想这课有什么东西然后随便扯下~可能会对也说不定~
1. Demokrasi
- rakyat terlibat secara langsung
2. Kesan di Malaysia
- demokrasi berpalimen
其实要讲的就是demokrasi, 民主
3. Aristotle, Socrates, Plato merupakan rujukan falsafah moden
4. Teknologi matematik dan sains masih diterima pakai
以前的teknologi还有用, 例如Theorem Pythagoras~
Tamadun Rom
1. Republik - sistem 2 konsul
有两个konsul是为了balance他们的权利
2. Aqueduct, Colloseum menjadi sumber pelancongan 变旅游胜地了啦~
3. Bahasa Latin是基督教的语言
4. Sukan Olimpik 4 年举办一次
*以前举办Olympic是为了尊重Tuhan Zeus, God of Sky and Thunder
Tamadun India
1. Agama Buddha dan Hindu hingga kini [佛教和兴都教]
2. Stupa, candi dan pagoda变旅游胜地
3. Bahasa Sanskrit在Hindu & Buddha被使用
Tamadun China
1. Confucianisme dan Taoisme
2. Tembok Besar China万里长城 sebagai tempat pelancongan 旅游胜地啦! 废的
3. Mewariskan teknologi kertas dan tembikar 不要忘了之前有提过啊~
4. Sistem peperiksaan awam diteruskan. 以前有什么科举, 所以现在有SPM = =
如果考试忘了sumbangan, 试试回想这课有什么东西然后随便扯下~可能会对也说不定~
Wednesday, October 6, 2010
Sistem Sosial
Yunani
>> Athens <<
>> Sparta <<
Rom
India
- 这四个kasta都有不同的责任
- 不同的kasta不能结婚 [即 Vaisya不能和 Sudra结婚]
China
- 根据Confucius, masyarakat分成4个阶层
- Setiap individu boleh menukar satus melalui pendidikan
>> Athens <<

Rom
India
- 这四个kasta都有不同的责任
- 不同的kasta不能结婚 [即 Vaisya不能和 Sudra结婚]
China
- 根据Confucius, masyarakat分成4个阶层
- Setiap individu boleh menukar satus melalui pendidikan
Bahasa dan Kesusasteraan
Yunani
- Bahasa Yunani digunakan di kawasan takhluk Alexander the Great
- Tokoh sastera Yunani :
i. Hesiod
>> menulis 2 buah puisi, Theology, Works and Day
ii. Homer [ 盲人]
>> menghasilkan 2 buah epik 史诗, Iliad, Odyssey
Rom
- Penulis dan penyajak :
i. Cicero
ii. Virgil
- bertujuan meningkatkan semangat patriotisme
- mencapai keagungan semasa pemerintahan Augustus Caesar
India
- 2 kelompok masyarakat :
i. Dravidia
ii. Indo-Arya
!! Dravidia !!
- 在南部的
- bahasa: Telegu, Malayalam, Kannada [加拿大? OMG]
!! Indo-Arya !!
- 外来者
- bahasa: Sanskrit, Hindu, Urdu, Punjabi, Kasmiri
well, 这个大概大概就可以了吧
- Bidang kesusasteraan terbahagi kepada 3:
i. Epik
ii. Vedik
iii. Sajak
- Dua sastera agama Hindu dan Buddha :
>> Mahabharata - mengisahkan peperangan antara dua tentera
>> Ramayana - menceritakan pergaduhan dewa Vishnu sebagai Rama dan pergaduhannya dengan raja Sri Lanka yang melarikan isterinya, Sita
- Bahasa persuratan : Sanskrit 梵语
China
- 7 dialek utama
- perkembangan sastera disokong oleh kerajaan
- 在汉朝时, Ssu-ma Chien 司马迁 mempertingkatkan sastera prosa dalam Shih Chi 史记
[里面讲了很多sosial, sejarah, kerajaan, pemimpin dan ilmu pengetahuan]
- Tokoh-tokoh bidasng puisi :
i. Tu Fu 杜甫
ii. Li Po 李白
iii. Po Chu-I [唐朝的谁啊?]
* 我过后才知道原来是白居易
× 已浓缩
- Bahasa Yunani digunakan di kawasan takhluk Alexander the Great
- Tokoh sastera Yunani :
i. Hesiod
>> menulis 2 buah puisi, Theology, Works and Day
ii. Homer [ 盲人]
>> menghasilkan 2 buah epik 史诗, Iliad, Odyssey
Rom
- Penulis dan penyajak :
i. Cicero
ii. Virgil
- bertujuan meningkatkan semangat patriotisme
- mencapai keagungan semasa pemerintahan Augustus Caesar
India
- 2 kelompok masyarakat :
i. Dravidia
ii. Indo-Arya
!! Dravidia !!
- 在南部的
- bahasa: Telegu, Malayalam, Kannada [加拿大? OMG]
!! Indo-Arya !!
- 外来者
- bahasa: Sanskrit, Hindu, Urdu, Punjabi, Kasmiri
well, 这个大概大概就可以了吧
- Bidang kesusasteraan terbahagi kepada 3:
i. Epik
ii. Vedik
iii. Sajak
- Dua sastera agama Hindu dan Buddha :
>> Mahabharata - mengisahkan peperangan antara dua tentera
>> Ramayana - menceritakan pergaduhan dewa Vishnu sebagai Rama dan pergaduhannya dengan raja Sri Lanka yang melarikan isterinya, Sita
- Bahasa persuratan : Sanskrit 梵语
China
- 7 dialek utama
- perkembangan sastera disokong oleh kerajaan
- 在汉朝时, Ssu-ma Chien 司马迁 mempertingkatkan sastera prosa dalam Shih Chi 史记
[里面讲了很多sosial, sejarah, kerajaan, pemimpin dan ilmu pengetahuan]
- Tokoh-tokoh bidasng puisi :
i. Tu Fu 杜甫
ii. Li Po 李白
iii. Po Chu-I [唐朝的谁啊?]
* 我过后才知道原来是白居易
× 已浓缩
Seni Bina
Yunani
1. Acropolis [雅典卫城] :
=> dibina oleh Pericles
=> untuk keagamaan dan sebagai pusat kegiatan
=> pusat pentadbiran Athens
=> terdapat rumah berhala 寺庙, teater dan parthenon
2. Parthenon 帕台农神庙
=> rumah berhala untuk Dewi Athena
=> untuk mengingati kejayaan membebaskan diri daripada Persia
Rom
1. Aqueduct
=> saluran air
=> teknologi aqueduct berasaskan sistem graviti
* Percy Jackson在The Son of Neptune里面的Camp Jupiter看到这个建筑物
2. Colloseum 罗马斗兽场
=> tempat pahlawan Rom bertarung
=> teater
3. Pantheon
=> tempat memuja dan menyimpan patung dewa
=> tempat menjalankan kerja awam
India
1. Great Bath
2. Kompleks kuil di Gua Ajanta
=> mempunyai 20 buah kuil
3. Kompleks kuil di Gua Ellora
=> mempunyai 28 buah kuil
×这些庙都是基于佛教和兴都教的
× penggunaan elemen geometri seperti unsur bulat, empat segi, kon, kubah
China
1. Tembok Besar China 万里长城
× Bandar-bandar China dibina dengan tembok batu dan tanah liat
× Di kampung ada tembok yang dibina daripada tanah lumpur
× Setiap tembok terdapat pintu gerbang yang dikelilingi parit besar
!! 在这些tembok里面有 kediaman Maharaja China, Kota Larangan 紫禁城 !!
- banyak taman dan dewan
- dewan sebagai tempat perjumpaan, tempat keraian 娱乐, tempat penghadapan dan tempat menjatuhkan hukuman
2. Kuil
=> terdapat tempat tinggal, ruang tamu, dan pusat pemujaan 崇拜中心
3. Pagoda
=> berbentuk oktagon / segi empat sama
1. Acropolis [雅典卫城] :
=> dibina oleh Pericles
=> untuk keagamaan dan sebagai pusat kegiatan
=> pusat pentadbiran Athens
=> terdapat rumah berhala 寺庙, teater dan parthenon
Acropolis Files from Wikipedia |
=> rumah berhala untuk Dewi Athena
=> untuk mengingati kejayaan membebaskan diri daripada Persia
Parthenon Files from Wikipedia |
Rom
1. Aqueduct
=> saluran air
=> teknologi aqueduct berasaskan sistem graviti
* Percy Jackson在The Son of Neptune里面的Camp Jupiter看到这个建筑物
![]() |
Aqueduct Files from Wikipedia |
2. Colloseum 罗马斗兽场
=> tempat pahlawan Rom bertarung
=> teater
![]() |
Colloseum Files from Wikipedia |
3. Pantheon
=> tempat memuja dan menyimpan patung dewa
=> tempat menjalankan kerja awam
![]() |
Pantheon Files from Wikipedia |
India
1. Great Bath
![]() |
Great Bath Files from Wikipedia |
2. Kompleks kuil di Gua Ajanta
=> mempunyai 20 buah kuil
![]() |
Gua Ajanta Files from Wikipedia |
3. Kompleks kuil di Gua Ellora
=> mempunyai 28 buah kuil
×这些庙都是基于佛教和兴都教的
× penggunaan elemen geometri seperti unsur bulat, empat segi, kon, kubah
China
1. Tembok Besar China 万里长城
![]() |
Great Wall of China Files from Wikipedia |
× Bandar-bandar China dibina dengan tembok batu dan tanah liat
× Di kampung ada tembok yang dibina daripada tanah lumpur
× Setiap tembok terdapat pintu gerbang yang dikelilingi parit besar
!! 在这些tembok里面有 kediaman Maharaja China, Kota Larangan 紫禁城 !!
- banyak taman dan dewan
- dewan sebagai tempat perjumpaan, tempat keraian 娱乐, tempat penghadapan dan tempat menjatuhkan hukuman
2. Kuil
=> terdapat tempat tinggal, ruang tamu, dan pusat pemujaan 崇拜中心
3. Pagoda
=> berbentuk oktagon / segi empat sama
Tuesday, October 5, 2010
Sains dan Teknologi
Yunani
Tokoh Matematik:
1. Thales : (也是pemikir dalam Sains)
- mengembangkan ilmu geometri Mesir Purba 几何学
2. Pythagoras :
- mengembangkan ilmu geometri Mesir Purba dan Babylon
- memperkenlakan Teorem Pythagoras [据说是他看那个蜘蛛网发现的]
Tokoh Matematik dan Fizik :
1. Archimedes :
- mengemukakan teori isi padu air dan geometri
[呃那个physics学过的]
Perubatan :
1. Hippocrates
- Bapa Perubatan
Astronomi :
1. Ptolemy
Rom
1. Boethius
- mengambil asas matematik tamadun Yunani
- mengaitkan matematik dengan muzik, geometri dan astronomi
India
- pengetahuan tentang astronomi dapat dipetik daripada Rig Veda
- Ilmu matematik berkembang pesat semasa Zaman Gupta
- memperkenalkan angka Brahmin dan angka Kharosti
- ilmu perubatan berkembang
China
- menganggap astronomi sebagai ilmu sains negara
- Konsep Yin dan Yang digunakan dalam asas perubatan
- teknologi membuat kertas, tembikar, kapal etc
× Chai Lun造纸的~
**之前在Mesir Purba时, 他们用papyrus
Tokoh Matematik:
1. Thales : (也是pemikir dalam Sains)
- mengembangkan ilmu geometri Mesir Purba 几何学
2. Pythagoras :
- mengembangkan ilmu geometri Mesir Purba dan Babylon
- memperkenlakan Teorem Pythagoras [据说是他看那个蜘蛛网发现的]
Tokoh Matematik dan Fizik :
1. Archimedes :
- mengemukakan teori isi padu air dan geometri
[呃那个physics学过的]
Perubatan :
1. Hippocrates
- Bapa Perubatan
Astronomi :
1. Ptolemy
Rom
1. Boethius
- mengambil asas matematik tamadun Yunani
- mengaitkan matematik dengan muzik, geometri dan astronomi
India
- pengetahuan tentang astronomi dapat dipetik daripada Rig Veda
- Ilmu matematik berkembang pesat semasa Zaman Gupta
- memperkenalkan angka Brahmin dan angka Kharosti
- ilmu perubatan berkembang
China
- menganggap astronomi sebagai ilmu sains negara
- Konsep Yin dan Yang digunakan dalam asas perubatan
- teknologi membuat kertas, tembikar, kapal etc
× Chai Lun造纸的~
**之前在Mesir Purba时, 他们用papyrus
Monday, October 4, 2010
Falsafah
嗯..哲学...
Yunani
Ahli-ahli Falsfah:
1. Herodotus
- ahli falsafah dan ahli sejarah terulung
- menghasilkan History of Persian Wars
- Bapa Sejarah
2. Thucydides
- Pengasas Sejarah Saintifik
- menulis sejarah menggunakan penyelidikan 研究
- menghasilkan History of the Peloponnesian War
3. Socrates
- Bapa Falsafah Barat
- mencari kebenaran setiap persoalan dengan kaedah soal-jawab
4. Plato
- Socartes 的 follower
- menghasilkan Republic
- berpendapat sesebuah masyarakat paling baik diperintah ahli falsafah
[被哲学家管理最好]
5. Aristotle
- Plato 的学生
- Alexander the Great的老师
- membincangkan cara berfikir yang teratur
- karya : Politics
Rom
- mengambil falsafah daripada falsafah stoisisme atau stoik [diasaskan oleh Zeno, Yunani的哲学家]
- menekankan konsep keadilan, tanggungjawab, keberanian dan peri kemanusiaan 人性?
India
- membentuk 2 pemikiran besar :
>> bersumberkan kitab Veda
>> menolak kitab Veda
- 里面讲到kuasa alam, seperti angin dan api terhadap kehidupan manusia
OMG这个我不知道怎么做notes!!! 自己看书!!
China
- menekankan hubungan antara manusia dengan manusia lain
- Sumber falsahfah :
i. Kung-fu Tze/Confucius 孔夫子
- Confucianisme
ii. Lao Tze 老子:
- menjaga keharmonian antara manusia dengan alam dan manusia dengan masyarakat
iii. Mo Tzu 墨子
- Mo Tzu menolak beberapa ajaran Confucianisme
- berpendapat manusia menjadi baik ataupun jahat kerana pengaruh alam sekitar
[认为人的好坏是看环境而定的]
- Legalisme : menekankan konsep undang-undang tegas dapat mewujudkan nilai baik dan ketertiban masyarakat [简单一点:法律能建立一个好的社会]
第二课很多东西啊啊啊啊!!!!
Yunani
Ahli-ahli Falsfah:
1. Herodotus
- ahli falsafah dan ahli sejarah terulung
- menghasilkan History of Persian Wars
- Bapa Sejarah
2. Thucydides
- Pengasas Sejarah Saintifik
- menulis sejarah menggunakan penyelidikan 研究
- menghasilkan History of the Peloponnesian War
3. Socrates
- Bapa Falsafah Barat
- mencari kebenaran setiap persoalan dengan kaedah soal-jawab
4. Plato
- Socartes 的 follower
- menghasilkan Republic
- berpendapat sesebuah masyarakat paling baik diperintah ahli falsafah
[被哲学家管理最好]
5. Aristotle
- Plato 的学生
- Alexander the Great的老师
- membincangkan cara berfikir yang teratur
- karya : Politics
Rom
- mengambil falsafah daripada falsafah stoisisme atau stoik [diasaskan oleh Zeno, Yunani的哲学家]
- menekankan konsep keadilan, tanggungjawab, keberanian dan peri kemanusiaan 人性?
India
- membentuk 2 pemikiran besar :
>> bersumberkan kitab Veda
>> menolak kitab Veda
- 里面讲到kuasa alam, seperti angin dan api terhadap kehidupan manusia
OMG这个我不知道怎么做notes!!! 自己看书!!
China
- menekankan hubungan antara manusia dengan manusia lain
- Sumber falsahfah :
i. Kung-fu Tze/Confucius 孔夫子
- Confucianisme
ii. Lao Tze 老子:
- menjaga keharmonian antara manusia dengan alam dan manusia dengan masyarakat
iii. Mo Tzu 墨子
- Mo Tzu menolak beberapa ajaran Confucianisme
- berpendapat manusia menjadi baik ataupun jahat kerana pengaruh alam sekitar
[认为人的好坏是看环境而定的]
- Legalisme : menekankan konsep undang-undang tegas dapat mewujudkan nilai baik dan ketertiban masyarakat [简单一点:法律能建立一个好的社会]
第二课很多东西啊啊啊啊!!!!
Saturday, October 2, 2010
Pendidikan
Yunani
Athens
- Pendidikan bertujuan untuk melahirkan maunisa yang seimbang pencapaiannya dari rohani dan jasmani.
- manusia yang cemerlang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal [dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan kehidupan manusia.]
- seni berpidato, pendidikan, sukan muzik..
Sparta
- pendidikan melahirkan warganegara tentera yang sempurana, gagah dan setia kepada negara kotanya.
- mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata
要记得Sparta是军队的!!
- Pendidikan di Yunani berkembang kerana banyak sekolah falsafah dibinakan
- Athens : pusat cendekiawan
因为Athena是Goddess of Wisdom!!!!
- sejarahwan: Herodotus
- pemikir 思想家 dalam sains & tekonologi : Thales, Anaximander
Rom
- amat menekankan aplikasi ilmu yang praktikal 运用知识
- menekankan semangat setia kepada Rom 忠于罗马
- perkembangan ilmu menyerap unsur Yunani
- pusat pendidikan melahirkan jurutera 工程师, ahli falsafah dan sejarahwan
India
- Zaman Vedik : mementingkan keagamaan
- pendidikan didominasi oleh lelaki [就是说女生不能读书]
- Bahasa Sanskrit sebagai medium pengajaran yang penting
- kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab Veda 背经书
- berteraskan Hindu dan Buddha, menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
[指如果pendidikan是以宗教为本, 是让人类准备面对死亡后的日子]
- hukum agama dipelajari
- Pendidikan tinggi : Kolej Brahman, Universiti Taxila, Universiti Nalanda
- meningkatkan ilmu sains
- untuk menambahakn ilmu, mengatasi buta huruf, mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
China
- untuk lulus peperiksaan awam kerajaan [呃..那个叫什么来着...科举什么的]
- 3 peringkat pendidikan :
i. rendah - mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan 9 buah buku suci [识字那些]
ii. menengah - karangan dan sastera [同中学一样, 学文学、写作那些]
iii. tinggi - menterjemah 翻译 buku suci
- Peperiksaan mengandungi 3 tahap :
i. Hsiu Tai 秀才
ii. Chun-Jen 状元?]
iii. Chin Shih
tahap pertama 是两年一次, kedua & ketiga是三年一次
Athens
- Pendidikan bertujuan untuk melahirkan maunisa yang seimbang pencapaiannya dari rohani dan jasmani.
- manusia yang cemerlang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal [dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan kehidupan manusia.]
- seni berpidato, pendidikan, sukan muzik..
Sparta
- pendidikan melahirkan warganegara tentera yang sempurana, gagah dan setia kepada negara kotanya.
- mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata
要记得Sparta是军队的!!
- Pendidikan di Yunani berkembang kerana banyak sekolah falsafah dibinakan
- Athens : pusat cendekiawan
因为Athena是Goddess of Wisdom!!!!
- sejarahwan: Herodotus
- pemikir 思想家 dalam sains & tekonologi : Thales, Anaximander
Rom
- amat menekankan aplikasi ilmu yang praktikal 运用知识
- menekankan semangat setia kepada Rom 忠于罗马
- perkembangan ilmu menyerap unsur Yunani
- pusat pendidikan melahirkan jurutera 工程师, ahli falsafah dan sejarahwan
India
- Zaman Vedik : mementingkan keagamaan
- pendidikan didominasi oleh lelaki [就是说女生不能读书]
- Bahasa Sanskrit sebagai medium pengajaran yang penting
- kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab Veda 背经书
- berteraskan Hindu dan Buddha, menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
[指如果pendidikan是以宗教为本, 是让人类准备面对死亡后的日子]
- hukum agama dipelajari
- Pendidikan tinggi : Kolej Brahman, Universiti Taxila, Universiti Nalanda
- meningkatkan ilmu sains
- untuk menambahakn ilmu, mengatasi buta huruf, mendapatkan jawatan dalam pemerintahan
China
- untuk lulus peperiksaan awam kerajaan [呃..那个叫什么来着...科举什么的]
- 3 peringkat pendidikan :
i. rendah - mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan 9 buah buku suci [识字那些]
ii. menengah - karangan dan sastera [同中学一样, 学文学、写作那些]
iii. tinggi - menterjemah 翻译 buku suci
- Peperiksaan mengandungi 3 tahap :
i. Hsiu Tai 秀才
ii. Chun-Jen 状元?]
iii. Chin Shih
tahap pertama 是两年一次, kedua & ketiga是三年一次
Friday, October 1, 2010
Peningkatan Ekonomi
Yunani
- Hampir semua negara kota memberikan tumpuan kepada perdagangan except:
i. Sparta, 因为Sparta适合拿来做kegiatan pertanian
- Athens & Corinth menghadapi masalah kekurangan makanan dan terpaksa mendapatkan makanan dari luar [well, 他们不够吃所以被逼import食物进来]
- Athens menjadi tempat pengumpulan barang keperluan dari timur
- kegiatan perdagangan dikenakan cukai, menyebabkan kenaikan harga barang
做生意要给税, 所以东西涨价
- Yunani pindah ke tempat lain pada Zaman Graeco-Rom [Zaman Hellenistik]
India
- wujud sresthin [persatuan perdagangan dan perusahaan]
fungsi: mengawal harga, kualiti, dan gaji pekerja.
- mata wang digunakan sebagai medium jual beli
- Sejak Zaman Maurya, pelbagai jenis cukai dikenakan
China
- Peningkatan ekonomi sejak Zaman Dinasti Chang
- tenggala 犁 digunakan untuk membuat batas
- kolar kuda - membolehkan kuda menarik kayu, kereta kuda dan kereta sorong berkuda.
- sistem penanaman bergilir untuk menjaga kesuburan tanah
- kawasan bukit diteres
- perusahaan logam dan tembikar
- hasil dibawa melalui Jalan Sutera Darat dan Jalan Laut
- Hampir semua negara kota memberikan tumpuan kepada perdagangan except:
i. Sparta, 因为Sparta适合拿来做kegiatan pertanian
- Athens & Corinth menghadapi masalah kekurangan makanan dan terpaksa mendapatkan makanan dari luar [well, 他们不够吃所以被逼import食物进来]
- Athens menjadi tempat pengumpulan barang keperluan dari timur
- kegiatan perdagangan dikenakan cukai, menyebabkan kenaikan harga barang
做生意要给税, 所以东西涨价
- Yunani pindah ke tempat lain pada Zaman Graeco-Rom [Zaman Hellenistik]
India
- wujud sresthin [persatuan perdagangan dan perusahaan]
fungsi: mengawal harga, kualiti, dan gaji pekerja.
- mata wang digunakan sebagai medium jual beli
- Sejak Zaman Maurya, pelbagai jenis cukai dikenakan
China
- Peningkatan ekonomi sejak Zaman Dinasti Chang
- tenggala 犁 digunakan untuk membuat batas
- kolar kuda - membolehkan kuda menarik kayu, kereta kuda dan kereta sorong berkuda.
- sistem penanaman bergilir untuk menjaga kesuburan tanah
- kawasan bukit diteres
- perusahaan logam dan tembikar
- hasil dibawa melalui Jalan Sutera Darat dan Jalan Laut
Subscribe to:
Posts (Atom)