History

History
Learn from the Past

Friday, June 3, 2011

Penyebaran Islam

Orang Arab Quraisy:

1. 自从Nabi Muhammad s.a.w. 在Madinah建了kerajaan Islam后,
就 menimbulkan perasaan iri hati di kalangan orang Arab Quraisy, 他们就很不爽嫉妒啦

2. Orang Arab Quraisy 为了要 menghapuskan kerajaan Islam, 所以他们就mencari sokongan orang Yahudi & penduduk Arab [要他们support]

=========================

Nabi Muhammad s.a.w. 这一方面

1. Baginda menghantar perutusan ke Rom, Rom Timur, Parsi, Mesir, Habsyah dan wilayah di sekitar Semenanjung Tanah Arab.
- 可以讲[发送消息?], 去那些地方
- Nabi Muhammad s.a.w 没有逼他们memeluk Islam
- 他menggunakan diplomasi dan menunjukkan nilai yang baik
- 还有menerusi warkah

现在我们来大概看下reaksi terhadap warkah

>> Raja Qibti Mesir,
- menyambut baik
- 可是到最后dakwah Islamiah tidak diterima

>> Maharaja Rom Timur
- membincangkan isi  kandungan warkah dengan pembesar

>> Raja Parsi
- warkah不止不被接受, 还被撕掉.....

========================

1. 在ajaran Islam里面, 是不允许打战的, 除了:
- mempertahankan maruah diri, agama dan negara.
- HANYA boleh dilakukan dengan keizinan Allah

2. Peperangan antara orang Quraisy Makkah dengan orang Islam Madinah berlaku:

- Perang Badar [第一个战争]

- Perang Uhud

- Perang Khandak
>> orang Arab Quirasy Makkah + Yahudi 来对抗 orang Islam Madinah
>> pihak Islam menggali parit di sekeliling kota Madinah [挖了很大的沟渠]
>> Islam最后胜了因为 tentera mempunyai kesabaran dan ketahanan diri yang tinggi ORZ

- Perang Tabuk

3. 到最后Allah终于memberi keizinan kepada umat Islam untuk berperang, setelah ditindas oleh orang Arab Quraisy.

4. Peperangan berlaku mengikut prinsip tertentu:
>> 当被敌人攻击时
>>  untuk mencari keamanan supaya tempat ibadat terjaga
>> pertempuran是为了menentang kezaliman还有mempertahankan diri
>> menganjurkan perdamaian

5. Garis panduan yang perlu dipatuhi:
>> 不能够杀orang yang lemah, 比如orang tua, kanak-kanak etc
>> 也不能杀binatang & tumbuh-tumbuhan
>> DILARANG merobohkan tempat ibadat

6. 比如在Peperangan Badar
>> 虽然Islam获胜了, 但是Nabi Muhammad s.a.w mengampunkan tawanan Arab Quraisy
>> 那些tawanan wanita & kanak-kanak全部被释放
>> tawanan lelaki 也可以自由只要他们教会10个Islam的小孩membaca dan menulis.

No comments:

Post a Comment