- Tidak Formal
>> pendidikan awal atau asuhan dalam keluarga]
>> pengajaran nilai moral
>> pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian
>> kemahiran
>> agama, kelakuan, adat resam etc....
>> melalui cerita-cerita lisan, cerita binatang, ceirta jenaka, pantun, syair
- Formal
>> berkaitan dengan keagamaan secara langsung / melalui perantaraan institusi
>> mula sebelum Islam
>> Kedatangan Islam memberi peluang kepada semua golongan menuntut ilmu
>> Tempat belajar: istana, masjid, rumah, surau, madrasah, pondok
>> Rumah: al-Quran, 老师被称为tok guru
>> Istana: pusat pendidikan dan ilmu pengetahun
Bukti: Sejarah Melayu
* menjelaskan peranan istana Melaka sebagai pusat pengajian agama
>> Sultan Mansur Shah menerima pengajaran Islam daripada Maulana Abu Bakar, Sultan Mahmud Shah
>> Raja Ahmad berguru dengan Maulana Sadar Jahan
>> wujud ramai ulama dan pendakwah 因为Melaka给了很大的perhatian
>> Kitab al-Dur al-Manzum diarak ke istana Melaka.
>> Sultan Alaudin Riayat Syah menjadikan istana Johor pusat pengajian
>> Istana: tempat menyimpan buku hikayat
- contoh buku: Hiakyat Amir Hamzah dan Hikayat Muhamad Ali Hanafiah di istana Melaka
>> masjid dan surau - pusat pertemuan dan perkumpulan masyarakat
>> kanak - diajar fikah, tajwid, cara dan bacaan dalam sembahyang
>> orang dewasa - fikah, usuludin, hadis, atsawuf
>> Pendidikan Pondok
- ilmu keagamaan
- menyediakan pelajar untuk bertugas sebagai guru agama / berkhidmat kepada masyarakat
- mengambil masa yang panjang
>> Sistem Madrasah
- diperkenalkan semasa zaman khalifah Bani Saljuk
- berdasarkan sukatan pelajaran
- dilaksankan secara kelas
- mengikut tahap
- diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan etc
No comments:
Post a Comment