History

History
Learn from the Past

Tuesday, November 15, 2011

SPM Revision [PART II]

Bab 6


Sumbangan Khulafa al-Rasyidin


Khalifah Abu Bakar al-Siddiq


以下是他的功劳

1. mengatasi masalah perpecahan
- berpunca daripada:
  a. kewujudan orang Islam yang murtad
  b. golongan al-Riddah yang menyalahtafsirkan ayat al-Quran sehingga tidak mahu membayar zakat

2. mempertahankan Madinah daripada ancaman kuasa luar
- for example:
  a. Parsi
  b. Rom Timur [Byzatnine]

3. membahagikan Tanah Arab kepada 10 wilayah
- 然后选ketua/amir来管理

4. memperkanalkan bayaran gaji untuk tentera
- 这些工钱来自:
  a. harta rampasan perang
  b. undang-undang tanah
  c. cukai golongan mawali
  golongan mawali: 信仰回教的非阿拉伯人

5. 他最大的功劳其实是mengumpulkan tulisan al-Quran


Bab 7


Kesan Kedatangan Islam

Pemerintahan dan Pentadbiran

1. Institusi Kesultanan Dierpekanalkan
- 就是之前读到的Kerajaan Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah
- Sultan >> ketua negara
- Mufti >> penasihat sultan dalam hal ehwal agama Islam dan pentadbiran
- wujud pegawai dan petugas seperti kadi blal, pemungut zakat etc
- penggunaan gelaran sultan
- 根据Hukum Kanun Melaka, raja-raja Melaka diberi gelaran Khalifatul Mukminin, 意思是pemimpin orang mukmin
- tercatat pada mata wang syiling kerajaan Melaka, Johor, Pahang etc...
- 还有一个gelaran, Zillulah fil' Alam - bayangan Allah di dalam alam

2. Agama Rasmi
- Melaka, Acheh, Brunei
- Sultan >> khalifah Allah/wakil Allah di bumi
- memerintah dengan adil
- Contoh: Sultan Malik al-Zahir, Sultan Iskandar Thani
- menerapkan unsur-unsur Islam dalam pemerintahan

p/s: 他们之前是berasaskan konsep dewa-raja的

- unsur Islam diterapkan dalam nama negeri, seperti Acheh Darus Salam
- nama Raja seperti
a. Sultan Mansur Syah - pemerintah yang dibantu oleh Allah
b. Sultan Mahmud Shah - sultan terpuji

3. Undang-undang Syariah

- tidak dapat dijalankan sepenuhnya,因为masih terikat dengan undang-undang adat

a. Melaka
- undang-undang awan dan jenayah berdasarkan undang-undang syriah dan undang-undang adat
- Sultan Muzzafar Syah menggubal Hukum Kanun Melaka
- Sultan Alaudin Riayat Syah mempraktikkan dengan tegas

b. Acheh
- Kanun Mahkota Alam

4. Semangat Jihad
- menentang penjajahan Barat

a. Acheh
- melindungi kesucian Islam daripada serangan Portugis.

b. Jawa
- rakyat tempatan bersatu menghalu penjajah Portugis dan Belanda
- disebar kepada Acheh melalui kitab
- Ulama: Syeikh Nurudi al-Raniri, Abdul Rauf Singkel
Syeid Daud al-Pattani memuatkan penerangan tentang kelebihan berjihad.
- Beliau menulis surat kepada pelajarnya di Pattani untuk menentang Siam



Sistem Pendidikan

在Islam还没来到AT之前, 该地方的居民没有机会接受教育, 只有bangsawan才有机会上课.
随着kedatangan Islam, sikap terhadapat kepentingan ilmu ditanamkan ke dalam jiawa masyarakat
- 因为Islam是要每一个人求知的
- membawa kepada kewujudan institusi pendidikan formal sperti istana, pondok, pesantren

1. Pusat Pendidikan Islam Terawal

a. kerajaan Perlak
- pondok/dayah

b. Samudera-Pasai
- pusat penterjemahan karya agama
-tempat rujukan kerajaan Islam lain

2. Pendidikan pondok (peringkat awal)
- Pattani - pelajar tempatan + negeri lain
- Melaka => belum wujud, 但是有rumah ulama, masjid dan surau
- istana是给bangsawan的pusat pendidikan formal

3. Acheh menggantikan Melaka sebagai pusat pendidikan Islam [那时Melaka被葡萄牙占领了]
lebih sistematik, 3 peringkat
a. rendah (rangkang)
b. menengah (muenasah)
c. pengajian tinggi / universiti (Jamiah Bait al-Rahman)

- ramai pelajar dari luar Acheh
- Serambi Makkah [之前讲过了]
wanita digalakkan belajar dan diberi peluang memegang jawatan dalam pentadbiran


Bahasa dan Kesusasteraan

1. Tulisan Jawi
- berasal daripada tulisan Arab
- dubahsuai oleh ulama tempatan
- tulisan rasmi pentadbiran kerajaan mengganti tulisan Palava Dewanagari
- BM dipengaruhi >> pengunnan istilah Arab seperti sultan, syukur, berkat
- membaca dan menulis
- sasterawan: Tun Sri Lanang

2. Lingua Franca - BM
- di Kepulauan Melayu
- bahasa ilmu >> cerita-cerita panji disampaikan dalam BM
- terpengaruh dengan gaya dan tatabahasa bahasa Arab
- sastera Islam sperti syair, gurindam, hikayat
- fungsi sastera berubah daripada berhibur >> mengkritik

3. Bidang Perdagangan
- kedudukan AT yang strategik
- digunakan sebagai bahasa perantaraan



Cara Hidup

1. Sebelum Islam - animisme, Hindu dan Buddha
    Selepas Islam
- kepercayaan lama seperti memuja semangat hilang
- cara hidup Islam diasimilasikan ke dalam budaya AT
- lahir cara hidup berorientasikan Islam seperti cara berpakaian, iaitu bertudung
- Islam dijadikan sebagai "ad-din" (cara hidup yang lengkap dan menyeluruh)

2. 从有分class到sama taraf
- nilai-nilai akhlak Islam dijadikan panduan dalam kehidupan
- sifat tolong-menolong, hormat-menghormati, bekerjasama menadi budaya
- amalan gotong-royong
- bersatu padu



Kesenian


1. Kesenian Islam meresap dalam kehidupan masyarakat AT
- seni khat, seni bina, seni ukir

2. Seni khat
- batu nisan, ukiran kayu
- tulisan abjad Arabdan jawi mengandungi ayat al-Quran pada batu nisan
- lebih menarik
- Contoh:
a. Batu Nisan Malik Ibrahim (Gujerat)
>> bentuk kapal terbalik, pengaruh Parsi
b. Makam Naina Hisham al-Din (Parsi)
>> tulisan syair Parsi
>> pola hiasan daun
c. ayat al-Quran ditatahkan dengan emas, perak, dan permata
- Batu Bersurat Terengganu 1303M

3. Seni ukiran kayu
- kaligrafi
>> huruf Arab, ayat al-Quran, tulisan Jawi
>> dicantum dengan tumbuhan

4. Seni bina
- bangunan masjid, kubah, mimbar, mihrab dan menara zan.
- Masjid sperti Masjid Ubaidiyah di Kuala Kangsar, Perak dan Masjid Brunei


Ekonomi


1. Baitumal 
- diperkenalkan oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam di Acheh
- fungsi: perbendaharaan negara
- hasil zakat dan sedekah

2. Islam menggalakkan umatnya
- rajin berkerja
-mencari rezeki
- berdangan
- mengamalkan unsur-unsur halal
- nilai-nilai murni seperti berjimat cermat

3. Melarang
- mengemis
- riba dan penindasan
- penipuan

BAB 8:

Pengaruh Terhadap Sosiobudaya


Pendidikan 一定要读!!!


Tidak Formal
>> pendidikan awal atau asuhan dalam keluarga]
>> pengajaran nilai moral
>> pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan dan pemerhatian
>> kemahiran
>> agama, kelakuan, adat resam etc....
>> melalui cerita-cerita lisan, cerita binatang, ceirta jenaka, pantun, syair

Formal
>> berkaitan dengan keagamaan secara langsung / melalui perantaraan institusi
>> mula sebelum Islam
>> Kedatangan Islam memberi peluang kepada semua golongan menuntut ilmu
>> Tempat belajar: istana, masjid, rumah, surau, madrasah, pondok
>> Rumah: al-Quran, 老师被称为tok guru
>> Istana: pusat pendidikan dan ilmu pengetahun
Bukti: Sejarah Melayu
* menjelaskan peranan istana Melaka sebagai pusat pengajian agama
>> Sultan Mansur Shah menerima pengajaran Islam daripada Maulana Abu Bakar, Sultan Mahmud Shah
>> Raja Ahmad berguru dengan Maulana Sadar Jahan
>> wujud ramai ulama dan pendakwah 因为Melaka给了很大的perhatian
>> Kitab al-Dur al-Manzum diarak ke istana Melaka.
>> Sultan Alaudin Riayat Syah menjadikan istana Johor pusat pengajian

>> Istana: tempat menyimpan buku hikayat
- contoh buku: Hiakyat Amir Hamzah dan Hikayat Muhamad Ali Hanafiah di istana Melaka

>> masjid dan surau - pusat pertemuan dan perkumpulan masyarakat
>> kanak - diajar fikah, tajwid, cara dan bacaan dalam sembahyang
>> orang dewasa - fikah, usuludin, hadis, atsawuf

>> Pendidikan Pondok
- ilmu keagamaan
- menyediakan pelajar untuk bertugas sebagai guru agama / berkhidmat kepada masyarakat
- mengambil masa yang panjang

>> Sistem Madrasah
- diperkenalkan semasa zaman khalifah Bani Saljuk
berdasarkan sukatan pelajaran
- dilaksankan secara kelas
- mengikut tahap
- diselia oleh sebuah lembaga, jawatankuasa kewangan etc


Bahasa dan Kesusasteraan

1. Tulisan Jawi
- 在马来文学里面, pengaruh Islam yang paling ketara ialah tulisan jawi.
- 在tulisan jawi还没诞生之前, tulisan lain digunakan seperti Pallava, Kawi, Batak......
- Kedatangan Islam memperkenalkan huruf Arab
- 经过penyesuaian dengan tulisan Melayu, tulisan jawi很快的就被马来人接受了
- 从此, tulisan jawi就成了saluran utama untuk pembacaan dan penulisan
- 随之带来很多改变, 更成为hak milik orang Melayu

2. Perbendaharaan Kata BM
- 马来词汇也因此增多, 因为里面包括了俄很多来自阿拉伯语言或者bahasa al-Quran
- 例如adat, adil, daulat, hakim dan hukum, fikah, tauhid, tafsir

 3. Perkembangan Kesusasteraan
>> Peringkat Awal
- disebarkan secara lisan
- 一代接一代地传下去
- cerita asal usul 是最早期的kesusasteraan
- 过后也有cerita jenaka / lucu 比如Pak Kaduk, Lebai Malang
- cerita dongeng [ memberikan pengajaran]
- Puisi的就有pantun, teka-teki, gurindam, dan seloka.

>> Setelah Kedatangan Islam
- penulisan karya berkembang
- bentuk prosa dan puisi.
- hikayat tentang Nabi Muhammad s.a.w seperti Hikayat Nur Muhammad dan Hikayat Bulan Berbelah
- hikayat tentang nabi-nabi lain seperti Hikayat Nabi Yusuf
- 还有讲道sahabat的, 例如Hikayat Abu Bakar
- Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah是非常重要的作品, 被收在马六甲皇宫.
(因为很重要, 所以很重要!)

4. Pertambahan perbendaharaan persuratan Melayu


Kesenian


>> Sebelum Islam
- lingkungan tradisi Hindu-Buddha
- 尤其是在建筑
- 比如candi-candi di Lembah Bujang terutamnya Cnadi Bukit Batu Pahat, Candi Sungai Batu....
- 虽然比那些Candi Borobudur和Angkor Wat小很多, 但是能够显示出它被Hindu-Buddha影响
- 还有在hasil ukiran dan arca
- Avalokitesvara是很有名的arca, menunjukkan pengaruh India

>> Selepas Islam
- Seni bina
masjid
= ciri-ciri khas seperti mihrab, mimbar, telaga atau pancur air dan bumbung yang khusus.
= 象征着masjid的不同之处
= masjid tertua di TM termasuk: Masjid Kampung Laut, Masjid Peringgit

istana
= dibina dengan indah
= dilengkapi balairung, tempat persemayaman diraja, balai istiadat

*rumah/istana
= hiasan dalaman hasil daripada kemahiran senu ukiran
= 以前是berdasarkan binatang的, 但是Islam来了后berasaskan植物, 花 和 geomtetri.
= Kemahiran tukang kayu Melayu terbukti pada tapak kebudayaan Hindu-Buddha di Lembah Bujang

Kesenian Epigrafi
* seperti batu bersurat dan batu nisan
* Contoh: Batu Bersurat Terengganu
* Khat / kaligrafi digunakan sebagai hiasan di masjid, madrasah, batu nisan, barang tembikar, mata wang....
* Jenis tulisan yang digemari: kufi dan nasakh

Seni Persembahan
* tarian, drama, muzik, nyanyian, wayang kulit
* berasaskan ajaran agama
* 详情看课本 - -


Gaya Hidup


- Perubahan prinsip kepercayaan atau akidah >> syariah >> akhlak
- Contoh: Amalan protokol [hijabah] menggambarkan pengaruh Bani Umaiyah
* Pelantikan dan Pertabalan Raja Sebelum Islam
>> Pembacaan ciri, iaitu kata-kata hikmat dan suci dalam bahasa Sanskrit.
* Selepas
>> Kandungan ciri dimansuhkan
>> lafaz ikra oleh sultan dan pembesar
>> meyerupai proses baiah
>> pengganti akan dilantik sebelum istiadat pemakaman apabila sultan mangkat
(其实这些是从Bani Umaiyah开始的)

- Hubungan antara individu dan pertalian kekeluargaan yang rapat
* menjamin kesejahteraan hidup
* 要尊敬老人
* 把邻居当成家人看待
* 不可以叫长辈的名字, 必须称pak long, mak long etc....

- 去探望别人必须memberikan salam, 屋主必须menjawab.
- 进到屋子里面必须bersalam-salaman.
- Kana-kanak perlu mencium tangan orang yang lebih tua.
- ungkapan bismillah (dengan nama Allah) mestilah dibaca semasa hendak makan dan minum

- Majlis perkahwinan
- Majlis berkhatan
- Majlis tamat membaca al-Quran
这些Majlis都是以Islam的方式来进行. 而且都有着semangat gotong-royong.
Islam 非常注重nilai perpaduan, berpegang kepada konsep bersatu teguh bercerai roboh.

Pengaruh Islam Terhadap Ekonomi!!!!!!


Perdagangan

1. Melaka menjadi pusat perdagangan yang penting
- mengeluarkan barang seperti rempah ratus 香料很重要 请不要忘记

2. kedudukannya yang sangat strategik 废的 讲了多少次了

3. menyediakan kemudahan di pelabuhan
- 在码头准备设备

4. Undang-undang Laut Melaka digubal
- sebagai landasan yang harus diikuti
- 里面的事情包括tugas-tugas nakhoda, jurumudi dan sebagainya

5. 84 bahasa dipertuturkan

6. Bahasa Melayu sebagai lingua franca
- 就是指共同的语言啦~

7. suatu sistem timbang dan sukat diperkenalkan

8. kaedah pertukaran barang dan kaedah jual beli

浓缩
======================================

Mata Wang

1. Penggunaan mata wang memudahkan urusan perdagangan dan jual beli
- merupakan alternatif kepada barter
- 通常都是用timah做的

2. Mata wang timah Melaka
- berbentuk bulat
Nama Sultan yang memerintah + tarikah Islam dicatat

3. Johor
a. Wang Katun
- bentuk bulat / segi enam
- tidak mempunyai tarikh
mempunyai tulisan jawi atau Arab seperti Malik / Sultan al-Adil
b. Kupang (mata wang emas)
nama dan pangkat sultan yang memerintah dan yang mengeluarkan mata wang
- tertulis gelaran Islam sultan seperti Khalifatul Muslimin

4. Kedah [吉打, 所以是鸡]
- untuk kegunaan tempatan
a. Mata wang timah
- bentuk seekor ayam jantan yang hinggap di atas beberapa cincing
- boleh dipatahkan dan digunakan secara berasingan
b. Mata wang emas
- digunakan di Kedah dan Johor

5. Kijang (Mata wang emas Kelantan)
- 因为有kijang (鹿) 的图画所以叫kijang

6. Mata wang dari Pasai, Hormuz dan Cambay
- digunakan di Melaka
- boleh ditukarkan dengan mata wang tempatan

7. Pedagang Eropah menggunakan wang perak, pedagang India, China dan Arab menggunakan emas atau mata wang emas.

=======================================

Percukaian

1. Cukai dikenakan oleh pihak pemerintah terhadap aktiviti atau barang tertentu
- 领导人要收税

2. sebagai sumber pendapatan kerajaan 给钱啦~

3. pedagang WAJIB membayar cukai sebelum urusan perniaggan
- 就是说每个商人都要给税 不然就不能做生意

4. cukai import ditetapkan oleh pemerintah

5. 来自Jepun and China的商人给5%的税

6. beras dan makanan不需要给税

7. 当他们给完税, 他们可以menjalankan perdagangan di bazar-bazar di sepanjang Sungai Melaka

8. Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja 3%

9. Orang asing lain要给6%的cukai diraja

10. 那些有能力的berkemampuan就要membayar zakat harta.


BAB 10: 必读!!!!! [ 我很单纯的觉得.....

Dasar British Terhadap Pertanian

据说今年Akta很重要wor......


Undang-Undang Berhubung Tanah

- 在英国人还没有来TM之前, 所有关于田地的东西比如税啊经济活动啊, 这些东西都必须得到pembesar Melayu的许可
>>> 这个代表tanah 是 sumber ekonomi
>>> 也代tunggak kuasa politik
>>> 反映出kedudukan sosial pembesar Melayu [转个弯来说pembesar Melayu其实很大 - -

- 根据Undang-undang adat, 当一个人去开拓一个土地或者去mengerjakannya, 那个土地就会成为他自己的, 下一代也可以继承这一片土地

- 英国人来了后, 这个sistem再也没有用了
- 因为马来人的这一个sistem pemilikan tanah, 没有rekod dan catatan yang sempurna来证明你是那片地的主人
- 对于英国人来说, rekod bertulis是非常重要的, 这是为了确保和验证mengesahkan一个人对土地的持有权
- rekod也可以memudahkan urusan pentadbiran seperti urus cukai dan urus niaga
- 此外, tanah boleh dijadikan cagaran 抵押 bagi mendapatkan modal

- 英国人memperkenalkan undang-undang tanah berkonsepkan sistem Barat bagi memudahkan kerja pentadbiran tanah dan pembangunan ekonomi

- Perak是第一个州数接受undang-undang Tanah Barat的, 那边的土地规矩叫做Peraturan Tanah 1879

===============================

- British 根据kegunaan 和 nilai komersial来分土地,
1. tanah ladang
2. tanah peribumi
3. tanah perlombongan

- 不同的地征收的税也不一样

- Undang-undang Tanah 规定每个有兴趣mengusahakan tanah的人必须向Pejabat Tanah提出申请, 不过他们再也不需要的到pembesar Melayu的允许

- 如果他们要mengutip sumber hutan, 他们也必须得到Pejabat Tanah的批准
- Undang-undang Tnah British memberikan kuasa besar kepada Residen untuk menentukan jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan.
- Residen akan mengambil kira faktor seperti modal dan teknologi

- Dasar British也提高了sistem ekonomi wang
- 比如, 马来人mengutip hasil hutan后必须给税
- 由于这些税都必须用到钱, 所以很多马来人尤其是住在luar bandar的都必须依靠中间人来借钱
- 到最后他们必须卖掉他们自己的土地来还债

- 25 Novermber 1913, Akta Tanah Simpanan Melayu diluluskan
- 根据pihak Brisih, 这是为了menjamin kelangsungan masa depan ekonomi, sosial dan politik orang Melayu di Tanah Melayu
- Tujuan: mengelakkan tanah orang Melayu pindah kepada orang asing
- 通过这个Akta, Residen有权利mengisytiharkan mana-man kawasan tanah milik orang Melayu sebagai Tanah Simpanan Melayu
- 这么一来可以避免这些卖给其他人或者抵押给其他人

- 讲是这么讲, 可是其实TSM的目的是为了melindungi kepentingan ekonomi kerajaan penjajah
- Orang Melayu不可以在这些地种任何tanaman komersial
- 而且这些地不一定肥沃, 也不一定适合拿来untuk kegiatan ekonomi perladangan

- 1931, Land Order >> melindungi hak milik tanah masyarakat peribumi dan milik komuniti daripada dicerobohi pengusaha dari China untuk tujuan pertanian ===> Sarawak的

- 1933, Land Settlement Order >> memberi perlindungan kepada tanah milik masyarakat peribumi
- 通过这个undang-undang, pemindahan hak milik tanah hanya boleh dilakukan melalui pewarisan.
- 同上面, 也是为了这个地拿去抵押或者卖给其他人

- Land Order 1948
>> 把Sarawak的地分成3个地方:
1. Kawasan Tanah campuran
2. kawasan tanah simpanan
3. kawasan tanah pedalaman
- Golongan Imigiran 之可以拥有tanah campuran
- 这是为了保障peribumi的利益

Sabah
- Proklamasi III perlindungan Hak Peribumi diwartakan oleh British pada 1889
- menetapkan kepentingan hak milik tanah peribumi adalah di bawah kuasa pegawai Daerah
- segala urus tanah dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua peribumi
- penduduk peribumi可以对那些卖个orang asing的土地要求赔偿

Dasar British Terhadap Pekebun Kecil
1. Enakmen 1917
>> melarang penanaman getah di kawasan penanaman padi
>> Tujuan: mengurangkan jumlah penyertaan pekebun kecil getah terutamany daripada kalangan orang Melayu
>> 因为当时英国政府想要把mengekalkan Melayu sebagai petani

2. Premium untuk permohonan tanah baru untuk penanaman getah dinaikkan

3. 1930, Pembukaan tanah baru untuk penanaman getah dilarang.

到了1930 , kemerosotan harga getah di pasar dunia.
因此英国为了要保护pemodal dan pengusaha ladang Eropah的利益, 就memperkenalkan rancangan Sekatan Stevenson 1922.

*Rancangan Sekatan Stevenson 1922
mengehadkan pengeluaan getah oleh negara pengeluar

后来到了1934年, pelaksanaan Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
- 当时pekebun kecil diberi kuota yang rendah

这些tindakan meberi kesan negatif kepada pekebun kecil getah
虽然他们在种橡胶面临很多问题, 但是他们还是坚决要种橡胶而不要种稻米, 因为橡胶的pulangan比稻米高很多
也是因为这样, Tanah Melayu一直要依靠pengimportan beras dari negara seperti Thailand, Indo-China, dan Myanmmar

这个情况搞到英国人很不爽, 而且这些bekalan beras也不一定会长久, 因为曾经有一段时期缅甸的米出产量很低, 因此Tanah Melayu也受到影响

为了要减少依赖, British memperkenalkan beberapa dasar

1. 第一个就是之前提到的农民不可以在tanah sawah种橡胶

2. 接着是menubuhkan Jabatan Parit dan Tali Air
>> membaiki sistem perpartian dan tali air demi membantu penanaman padi



Kesan Dasar Ekonomi


Pembandaran

> maksud: perubahan daripada pekan kecil/ kampung kepada sebuah bandar hasil pertambahan fungsi atau kegiatan ekonominya

1. 靠近perlombongan地区的地方mengalami pertambahan penduduk serta berfungsi sembagai tempat mengumpul hasil lombong
2. Pelombong就把那个地方当成pusat mendapat keperluan harian
3. 后来perlombongan开始发展起来, 渐渐的那个地方就成为了城市
4. 慢慢的又成了pusat pentadbiran, perbankan etc
5. 因为perlombongan bijih而发展起来的城市有:
a. 每个人都很熟悉的KL
b. Taiping 太平
c. Seremban 芙蓉

6. 至于在Sarawak的Miri是因为perlombongan petroleum而发展起来的

7. 这些城市的fungsi sebagai pusat perniagaan dan pusat pentadbiran, 此外这些地方还有pelbagai kemudahan infrastruktur yang baik, 比如jalan raya, bekalan air bersih, sekolah dan pusat kesihatan

8. 这些城市的居民多数都是华人, 马来人还是住在kampung, 而印度人住在ladang getah.

9. 此外, Perkembangan sistem pengangkutan dan aktiviti ekonomi sperti pertanian komersial mempengaruhi kewujudan bandar baru.

10. 就拿吉隆坡来说吧, KL之所以会发展成大城市, 是因为kedudukan strategik
- 它可以成为penghubung kepada bandar dan kawasan lain

11. Pengeluaran produk industri bijih timah dan getah juga menjadikan pelabuhan Klang, Melaka dan Pulau Pinang sebagai bandar pelabuhan

12. Kuching muncul sebagai pengumpulan dan pengeksportan gambir serta lada hitam


================================



Pembentukan Masyarakat Berbilang Kaum


有3大因素吸引Chinese & Indian来Tanah Melayu:
1. Kekayaan sumber alam
2. Kemakmuran ekonomi
3. Kestabilan politik


Dasar penjajah British menggalakkan penghijrahan buruh asing untuk menampung keperluan sumber tenaga manusia di Tanah Melayu turut menyumbang kepada peningkatan jumlah imigran
[well, British当时鼓励buruh asing来Tanah Melayu是因为这里人力资源不足, 可是他们又需要大量的人来挖锡米和种getah, 所以就引进了外劳]


- 因此masyarakat berbilang kaum 就这样在Tanah Melayu形成了


- kewujudan masyarakat berbilang kaum 使每个种族住的地方和工作都不一样
- 比如Orang Melayu yang bertani, tinggal di luar bandar
- buruh dari India多数都是penoreh getah, 因此住在estet
- 而buruh dari China多数都是berniaga / bekerja di lombong [挖锡米], 所以他们住在bandar
- Bahasa pertuturan 也 不一样


- 因为这些原因, 当时的人不怎么和其他种族沟通, 所以在独立过后要mewujudkan perpaduan nasional 也比较难.


Sistem Pendidikan Vernakular


- 在TM被占领之前, kanak-kanak Melayu mendapatkan pendidikan di surau, masjid dan sekolah pondok
[p.s: 之前讲过了的]


- Tertumpu kepada aspek membaca, memahami al-Quran, mempelajari bahasa Arab dan hukum-hukum agama serta menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira.


- 当British来了, sistem ini tidak terbela dan tidak dipertingkatkan.


Selepas Kedatangan British


Melayu
- Sekolah Vernakular Melayu ditubuhkan di Negeri-Negeri Selat
- Sekolah Melayu Pertama didirikan di Teluk Belanga, Singapura.
- 过后陆陆续续在Seberang Perai和Kuala Kangsar建了起来.
- 1885年, 第一间sekolah Melayu untuk perempuan didirikan di NNS
- 在当时, 马来学校只有到peringkat sekolah rendah罢了
- sistem kurikulum很有限, 正符合British的心意, 因为British只希望anak Melayu可以成为比自己父亲更好的petani


Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) ditubuhkan di Tanjung Malim, Perak
- Tujuan; untuk melatih guru sekolah Melayu
- 当时唯一一所institusi lanjutan sekolah rendah bagi anak-anak Melayu


- Kolej Melayu Kuala Kangsar
- sekolah khusus untuk golongan elit.


India
- Pendidikan Tamil disediakan oleh British di kawasan bandar
- Pihak pengurusan ladang membiayai sekolah Tamil di kawasan ladang
- Berorientasikan sistem pendidikan di negara India
- 用India的sukatan pelajaran, 书 和老师, 同时也以bahasa Tamil作为bahasa pengantar


Cina
- Dibiayai oleh saudagar dari China
- 比如Sekolah Chung Hwa 中华 dan Sekolah Cina Yuk Chai 育才
- menggunakan dialek masing-masing
- 和India一样, 也是用中国的老师, 书本和sukatan pelajaran


- 1920, Enakmen Pendaftaran Sekolah diwartakan oleh British untuk menyekat pengaruh komunis di Sekolah Cina.


Inggeris
- 刚开始时mubaligh Kristian dan badan sukarela memperkembangkan sekolah Inggeris
- 只有Bandar有罢了, 学生通常是来自kalangan orang atasan.
- kurikulum disusun berasaskan sistem pendidikan di England


Sekolah Aliran Inggeris原本只是在NNS有, 后来才慢慢地在其他地方建立起来
其中Sekolah Aliran Inggeris有
1. Penang Free School
2. Malacca Free School


到了很迟British才在Singapura建立了Universiti Malaya 马来亚大学


===============================


Sektor Perkilangan


1923年 , Syarikat Shum Yip Leong 建立了两个制造kasut getah以运去中国的工厂

- 一间在Setapak, Selangor, 另外一件在Tapah, Perak

后来Syarikat Kasut Bata 在Klang, Selangor建立了工厂

还有一些seperti Fung Keong di Klang dan Kinta Rubber Works di Ipoh menghasilkan barangan berasaskan getah

Syarikat Untied Engineers
>> mendirikan kilang membina kapal korek, kapal kecil dan mesin memproses getah

Perusahaan lain di Tanah Melayu ialah perusahaan mengetin nanas
>> diasaskan oleh seorang berbangsa Perancis
>> berpusat di Johor
>> menghasilkan nanas dalam tin untuk dieksport

自己看书吧, 我无语了

=============================

Sistem Pengangkutan dan Perhubungan

- 1885年有了Tanah Melayu的第一条jalan kereta api, 也就是从Taiping到Port Weld
- 后来也有从KL到Port Swettenham的, 然后Seremban到Port Dickson
- 这些地方都是kawasan perlombongan

- 到了1904年, 所有在Perak, Selangor dan Negeri Sembilan的kawasan perlombongan都有了perkhidmatan kereta api
- 这是为了可以运输那些bijih到pelabuhan

- 因为有了这些火车路, 也就menggalakkan pembukaan tanah baru di kawasan pedalaman untuk penanaman getah
- 比如在Johor, 有了这些火车路, 欧洲人才开始melabur dalam perusahaan getah
- Perkhidmatan kereta api bukan sahaja mempercepat pengangkutan malahan membawa muatan yang banyak

- 在kawasan perlombongan bijih timah和ladang getah都会有jalan raya [那时后jalan denai已经渐渐被取代了
- 过后有了kenderaan bermotor, kegunaan jalan raya semakin popular
- 千万记住东海岸的地方的发展比较慢, 所以很迟才有火车路等

- Perkembangan ekonomi juga menyebabkan perkembangan sistem perhubungan sperti telegraf, telefon, pos radio etc
- Perkhidmatan udara turut diwujudkan

============================

Perkhidmatan Kesihatan

- 由于British带了很多buruh asing进来, 因此tempat tinggal dan tempat kerja tidak dapat diurus dengan baik, 因为人太多啊

- 由于bekalan air bersih也不足够, 所以造成了penyakit berjangkit merebak

- 为此, Britishh menubuhkan hospital serta pusat kesihatan untuk mengawal wabak penyakit tersebut
- 当时最早的hospital kerajaan dibina di Taiping dan KL

- Pusat kesihatan kecil turut dibina di negeri-negeri lain.

- 私人医院包括Hospital Tung Shin di Kuala Lumpur
>> memberi perkhidmatan kesihatan khusus kepada pekerja lombong bijih timah daripada kalangan imigran China

- 为了要控制wabak penyakit, penyelidikan turut dilakukan
>> Institu Penyelidikan Perubatan didirikan pada 1900 di KL
>> untuk mengkaji punca penyakit dan langkah pencegahan

- Kebersihan dan kesihatan awam terutamanya di bandar turut dititikberatkan.

- Lembaga, iaitu Sanitary Board ditubuhkan untuk mengawas kebersihan dan kesihatan bandar di KL
- 后来这个lembaga也在Perak的几个城市ditubuhkan [...
Sanitary Board 在1911年分成两个部分
- Tanggungjawab menjaga kebersihan bandar dijalankan oleh Sanitary Board sehingga Perang Dunia Ke-2
- 至于aspek kesihatan, diambil ali oleh Jabatan Kesihatan.

===============================

这一课据说2011年的SPM很重要, 所以还是注意一点好, 尤其是Pendidikan, 3大种族这些的.

No comments:

Post a Comment